Te laat, dubbel of teveel tegelijk: met de nieuwe Salduz-piketmeldingen gaat van alles mis.
Veel problemen die advocaten hebben gemeld (SalduzAadvocatenorde.nl) ontstaan als gevolg van het sms-meldsysteem van de piketcentrale, omdat advocaten binnen een halfuur op de oproep moeten reageren. Veel te kort, zeggen advocaten, en bovendien is onduidelijk hoe laat de politie, respectievelijk de piketcentrale de melding heeft gedaan. Orde en politie hebben nu afgesproken dat advocaten binnen drie kwartier kunnen reageren. Doen ze dat niet, dan wordt de volgende op de lijst ge-sms’t.
Ook komen doormeldingen van een inverzekeringstelling vaak bij de verkeerde advocaat terecht. ‘Dat is inderdaad een probleem. Wij registreren geen gegevens van advocaten, dus als hij geen visitekaartje achterlaat weten we niet wie we moeten bellen’, zegt Robert Vels, landelijk projectleider invoering Aanwijzing Salduz van het KLPD. ‘Sommige advocaten hebben een pragmatische oplossing gevonden. Als ze een piketmelding krijgen voor een categorie A-feit, bellen ze ons en zeggen: stel hem maar vast in verzekering, dan hoef ik maar één keer te komen.’
Er zijn ook klachten óver de advocatuur. Zo klaagt de piketcentrale dat veel advocaten zich ’s ochtends vroeg onbereikbaar houden, en dat advocaten hun ergernissen uitleven op medewerkers van de centrale. Daarom is nu afgesproken dat advocaten bij gebleken onwil voor de rest van de dag van de lijst worden geschrapt. Gebeurt het wéér, dan kan de advocaat voor een halfjaar van de lijst worden geschrapt.
Dat advocaten om zeven uur ’s ochtends soms voor een dichte deur staan, heeft Vels inmiddels opgenomen met de regiokorpsen. ‘Of dat binnen een week is opgelost, weet ik niet. Maar soms staat de verdachte onder de douche, of is hij aan het eten. Dat moet ook gebeuren.’
Tatiana Scheltema, redacteur
Dagje Salduz-piket
Jan Lelieveld, strafadvocaat en AR-lid, schetst hoe een dag van een piket-advocaat eruit zou kunnen zien.
07.00 uur: Vroeg! Drie meldingen op mijn mobiele telefoon. Twee in Den Haag, één in Delft. Hm, dat haal ik niet in twee uur. Hoe denken ze bij de piketcentrale trouwens dat ik dat red?
07.20 uur: Gelukkig, melding in Delft overgenomen door andere advocaat (kostte me wel vijf telefoontjes. Niemand heeft zin om in de spits voor 09.00 uur naar Delft te rijden). Ingelogd bij de piketcentrale en andere twee meldingen aangenomen. 07.50 uur: Kom aan bij eerste melding. Politiebureau is nog niet open; word niet toegelaten tot cliënt. Maak sta
mpij bij wachtcommandant en bericht hem over de twee-uurtermijn.
08.05 uur: Mag uiteindelijk naar binnen. Cliënt niet erg blij. Zit al vast sinds gisterenavond. Als hij afstand had gedaan van zijn recht om een advocaat te spreken was ie al lang thuis geweest, zeiden ze. Bovendien: waarom is zijn voorkeursadvocaat niet gekomen? Lekker begin. Neem de zaak door (inderdaad eenvoudige 310 Sr), zit niet veel in en verwacht wel dat de cliënt wordt heen gezonden.
08.40 uur: Verlaat het politiebureau en ga op weg naar tweede cliënt, die vastzit op het arrestantenverblijf. Bel dat ik onderweg ben. Aangegeven wordt dat men tot 09.30 uur zal wachten met verhoren. Gelukkig.
08.40 uur: Agenten geven aan dat men nu echt wil beginnen. Weet te rekken tot 08.50. Geef cliënt mijn kaartje.
08.50 uur: Check mijn inbox. Geen berichten van de piketcentrale. Nu eerst naar kantoor.
08.55 uur: Kom aan bij arrestantenverblijf. Moet telefoon inleveren. Spreek met cliënt. Gesprek is niet veel anders dan voor 1 april. Ingewikkelde zaak. Dertig minuten is echt krap. Ik race erdoorheen.
10.00 uur: Klant eerste piketmelding belt. Heen gezonden.
14.00 uur: Al een paar uur geen meldingen. Even rustig kunnen werken aan een verhoor voor morgen.
14.05 uur: Sms melding. Niet duidelijk hoe laat de sms is verzonden. Probeer in te loggen, lukt niet meer. Kennelijk reageer ik te laat. Dit blijkt niet uit de sms. Hoe kan dat nou?
14.08 uur: Ik bel met de piketcentrale over de melding. Hoe kan het dat ik niet meer kan inloggen? Waarom meldt men daar niet direct door? Antwoord: ‘Het is een bekend probleem en het ligt aan de provider’. Ja dat zal wel, ben ik mooi klaar mee.
15.00 uur: Kantoorgenote loopt binnen. Zij heeft om 13.30 een piketmelding op haar mobiel gekregen. Zij was in bespreking en ziet het nu pas. Maar zij heeft toch geen piket. Ze vraagt mij wat te doen. Weet ik veel. Bellen maar weer met de piketcentrale. Blijkt een voorkeursmelding, nu eigenlijk te laat. Gelukkig nog geen vervolg-actie ondernomen door de piketcentrale. Kantoorgenote gaat naar haar melding. Racen, bellen met politie, want die tweeuurtermijn is krap.
16.10 uur: Melding.
16.13 uur: Melding.
16.15 uur: Melding. Alles lijkt hier tegelijk te komen. Waarom nu opeens weer spitsuur? Beetje beter verdelen graag. Ook weer drie verschillende bureaus. Is het nu echt zo moeilijk om dat een beetje te bundelen?
16.20 uur: Aangemeld voor meldingen van 16.10 en 16.13 uur. Gezegd dat ik de melding van 16.15 niet kan aannemen. Piketcentrale geeft aan dat ik zelf maar vervanging moet verzorgen. Zo is het immers afgesproken. Heb zin om heel boos te worden.
16.25 uur: Op weg naar piketbezoeken. Heb mij afgemeld voor het piket in de komende twee uren. Verheug mij op eerste piketbezoek. Ongebruikelijke artikelen.
17.30 uur: Bezoeken verlopen goed.
18.55 uur: Word gebeld door advocaat X. Heeft inverzekeringstelling melding van mijn tweede piket consult klant. Lekker geregeld. Waarom is dat niet aan míj doorgemeld? Ook fijn voor de vergoeding trouwens (nu maar 0,75 punt in plaats van 1,5). Ik had heel veel werk immers al gedaan.
19.00 uur: Bel boos met piketcentrale. Don’t shoot the messenger, dat weet ik ook wel, maar wat anders?
19.05 uur: Spijt van mijn telefoontje met de piketcentrale. Had de klachtenlijn Salduz Aadvocatenorde.nl moeten mailen. Maar daar zal ik ook wel niks van horen.
19.07 uur: Laatste melding. Inloggen verloopt soepel.
20.15 uur: Klaar. Typische piketdag weer: hele dag mopperen, maar toch wel een voldaan gevoel.