In de maatschapvergadering wordt besloten een nieuwe medewerker te werven. Partners van praktijkgroepen die het druk hebben, voeren al meteen de druk op bij het bestuur om snel met ‘goede mensen’ te komen. Maar tja: hoe doe je dat? Vaak hebben kantoren geen duidelijk beeld van wat ze willen. En ook niet van wat hen onderscheidt van anderen – dus wat ze te bieden hebben. Veel advertenties zijn dan ook variaties op:
Gezocht: schaap met vijf poten
Geboden: meer van hetzelfde

Waarom zou iemand nou op zo’n bericht reageren? Of op iets als Gezocht: goede juristen, door een kantoor met full-service corporate praktijk?
De eerste les bij werving is daarom goed na te denken over wat het eigen kantoor bijzonder maakt. Qua instelling, mensen die er werken, soort praktijk dat men doet, locatie, idealen. Als je dat weet, kun je duidelijker maken waar je naar zoekt. Hoe ziet de ideale kandidaat eruit: advocatuur als roeping of als snelste weg naar veel geld? Ondernemend, of juist meer een studiebol? En als je dat weet kun je ook uitleggen wat jouw kantoor te bieden heeft. Een zeer gespecialiseerd kantoor kan dat (alleen maar strafrecht, of letselschade), maar ieder kantoor heeft wel iets dat het uniek maakt.
Er zijn enkele goede voorbeelden, zoals de campagne van Kienhuis dat de locatie gebruikte als kracht (minstens net zo mooie zaken, maar zonder de files en de natuur als achtertuin) of de campagne van Van Doorne, waarin de mogelijkheden van part-time werken werden benadrukt om met name vrouwen aan te trekken.
Wat de beoogde kandidaten belangrijk vinden, is bekend: goede sfeer, goede opleidingsmogelijkheden, interessante praktijk, redelijke arbeidsvoorwaarden. Het volstaat natuurlijk niet om in een advertentie of op een beurs te claimen dat je daar allemaal aan kunt voldoen. Het is belangrijk vooraf te zorgen dat je je eigen huis ‘op orde’ hebt – anders blijft het dweilen met de kraan open. En de kosten van een sterk verloop en het aannemen van verkeerde mensen zijn erg hoog. Les twee is daarom: zorg voor een goed personeelsbeleid. Dit helpt ook om de zittende mensen langer aan je te binden en om hen effectiever te maken, dus dat mes snijdt aan twee kanten.
Als de maatschap besluit om nieuwe mensen aan te trekken, doet het bestuur er daarom goed aan om niet overhaast ongerichte stappen te nemen, maar eerst zijn huiswerk te doen. Ook voor werving geldt: focus en voorbereiding maken het verschil.

Dolph Stuyling de Lange is adviseur bij Langhof Advies, dat advocatenkantoren adviseert over zaken als HR, marketing, organisatie en strategie.

Advertentie