In het vorige nummer (Advocatenblad 2011-1) berichtten wij in de rubriek ‘Kantoorartikelen’ over het handboek dat de Orde heeft ontwikkeld. Dat de strekking van het stuk, blijkend uit de kop ‘Orde handboek geeft het voorbeeld’, niet overal gedeeld wordt, blijkt uit de reactie van Arthur Scholtmeijer, advocaat te Heerenveen.
‘Nooit eerder heb ik een gebruiksonvriendelijker en onbegrijpelijker soft-wareapplicatie gebruikt dan deze Syslogic c.q. Scienta applicatie voor het Kantoorhandboek. En ik ben geen digibeet.
Het begint al met het feit dat ik de inhoud van het Kantoorhandboek van de Orde, na inloggen, niet kan waarnemen. Na een halfuur klooien besluit ik een telefoontje met de helpdesk te plegen. Daar blijkt dat ik binnen het programma iets moet downloaden, via een niet voor de hand liggende menustructuur. Het is mij een raadsel waarom de applicatie niet vanzelf de laatste update van het Kantoorhandboek laat zien als je haar voor het eerst opent.
Het Kantoorhandboek van de Orde is een wanproduct. Als een iPhone net zo werkte als deze applicatie, dan waren er vast ook vierhonderd van verkocht. Wereldwijd.’
Navraag bij Peter van Grootheest, verantwoordelijk voor marketing en sales bij Syslogic, het bedrijf achter het Ordehandboek, leert dat de ervaringen van Scholtmeijer uitzonderlijk zijn, ‘althans, wij hebben dat niet eerder gehoord. Anderen zijn ook wel sceptisch in het begin, maar na verloop van tijd vindt men het een goed systeem’. De vergelijking van Scholtmeijer met de iPhone vindt Van Grootheest onterecht. ‘Voor een prijs van 225 euro krijg je niet alle functies. Als wij het Ordehandboek van iPhone-kwaliteit hadden gemaakt, voorkom je waarschijnlijk het soort problemen dat hij beschrijft. Maar dan kun je deze prijs niet vragen. En de opzet van de Orde was een betaalbaar basisboek te maken.’ (red.)