Steeds meer advocatenkantoren gebruiken één of meer social media-accounts maar doen daar weinig mee, zo blijkt uit Brits onderzoek. Jammer, want focus kan cliënten opleveren. Social media-experts Rutger Huizenga geeft een aantal praktische tips.

Het hoeft niet
Als u adverteren niet chic vindt, uw cliënten via via krijgt en geen tien minuten per dag wilt vrijmaken voor ‘geneuzel’ op social media, laat deze digitale droom dan passeren. Meedoen is namelijk niet verplicht. En een reality check vooraf voorkomt problemen achteraf, want één Twitterbericht per jaar is minder dodelijk dan niets.

We hebben toch een website
Klopt, maar ga er niet vanuit dat mensen u daardoor weten te vinden. Net zo als u op pad moet om potentiële klanten te spreken, moet u op internet ook naar ‘buiten’ om uw klanten te vinden. Bijvoorbeeld via LinkedIn groepen rondom klanten of door advocatenblogs kunt u laten zien wie u bent en wat uw expertise is. Zijn mensen geïnteresseerd, verwijs ze door naar de site. Social media is goed vergelijkbaar met een drukbezette kroeg vol potentiële cliënten met wie u zich soms ontspant, dan weer kennis deelt en zo nodig op uw product wijst. Ga in ieder geval niet voor hard selling, dat werkt averechts.

Integreer social media in uw website
Kunnen uw artikelen en kantoornieuws gedeeld worden op Facebook en Twitter? Kunnen bezoekers zich inschrijven voor een RSS- feed? Nee? Integreer die modules dan. Het kost nagenoeg niets en zo vermenigvuldigt u uw content via allerlei social mediakanalen zodat die zichtbaarder wordt voor potentiële klanten en andere geïnteresseerden. Verwijs ook op uw site naar eventuele social media accounts, zoals bijvoorbeeld het jonge kantoor Tevi Advocaten (http://twitter.com/treviadvocaten).

Verzamel bestaande content
Geen legertje tekstschrijvers in dienst? Wees inventief en verpak bestaande content opnieuw. Uit de presentatie die uw kantoorgenoot onlangs gaf destilleert u zo tien tweets. Zet hem ook op LinkedIn, deel hem via www.slideshare.net en gebruik de stellingen uit de presentatie voor een poll op Facebook.

Blog
Door een weblog toe te voegen aan uw site (gratis via onder andere wordpress.org) is content makkelijk te maken, te linken of te delen. Wees de expert in een specifiek kennisgebied en grote kans dat Google u ook erkent als autoriteit en u omhoogduwt in de zoekresultaten naar dat specifieke kennisgebied. Deel vervolgens de berichten weer via de social media kanalen in de ‘buitenwereld’ om de cirkel rond te maken.

Oké, maar hoeveel tijd gaat me dat kosten?
Hoeveel tijd of geld u wilt besteden kun u goed zelf bepalen. Maar bedenk dat bij social media dat alles afhangt van de persoon die het uitvoert. Zoek iemand binnen het kantoor die er lol in heeft om een tweet te sturen over die ene gewonnen rechtszaak of te praten in een juristen community. Passeer in ieder geval nooit bij voorbaat de internet savvy stagiaire.

De sterspeler of het kantoor?
Stel u hebt iemand intern gevonden die begint te schitteren op social media. Prima, totdat hij of zij opeens onderwerpen aansnijdt die haaks staan op de belangen van het kantoor. Een oplossing kan een conceptgedragscode zijn, zoals bijvoorbeeld Loyens & Loeff die opstelde. Daarin staat onder meer dat mensen altijd als privépersoon spreken. Streng? Jazeker, maar wel duidelijk.

Pas op
Dat ontdekte de Amerikaanse rechter B. Carlton Terry Jr toen hij een Facebook vriendschapsverzoek accepteerde van een advocaat wiens zaak op dat moment bij deze rechter voorlag ter beoordeling. Resultaat: een officiële reprimande vanwege partijdigheid. Oftewel, wees u altijd bewust van uw rol als advocaat.

Zij timmeren aan de weg
(gelet op aantal tweets op Twitter, gemeten op 8 februari): Allen&Overy (@AllenOvery): 212 en DLA Piper (@DLA_Piper_NL): 115.
Zij minder: De Hoge Raad (@HogeRaad): 26 (en weinig interactie) en Mark Teurlings (@MarkTeurlings): 2.

Zo kan het ook
Juridisch advies geven via Twitter; advocaat Jeroen Dallinga haalde er vorig jaar veel pers mee. Dallinga zei in interviews geen juridisch maatwerk te leveren omdat er soms meer woorden nodig zijn om iets uit te leggen. ‘Ik heb een loketfunctie: ik verwijs mensen door en vertel waar op internet ze de informatie kunnen vinden.’

Rutger Huizenga, creatief directeur social media bureau SocialPeople

Advertentie