De Star Trek passie die menig nerd koesterde, beleef ik opnieuw met het lezen over de mogelijkheden van ambient intelligence in de advocatuur. Hoe ziet bijvoorbeeld advocatenkantoor Freshfields, Bruckhaus & Deringer er in 2020 uit? Ambient intelligence stelt de advocaat in staat een ongekende persoonlijke en kantoorefficiëntie te bereiken, de juridische kwaliteit cutting edge te maken en dramatisch te bezuinigen op overheadkosten. De winstmarges per uur kunnen wel stijgen met 70%.
Uw toekomstige kantoor bestaat uit geavanceerde omgevingssoftware die is weggewerkt in vloeren, muren, bureaus et cetera. De feitelijke desktop met qwerty-toetsenbord is verdwenen en maakt plaats voor een stemgestuurd systeem en een muur die tevens als enorm beeldscherm fungeert. U gebruikt geen dictafoon meer, maar een gepersonaliseerd proactief ambient intelligent softwaresysteem. Dit sys-teem biedt een totaaloplossing: proces-, cliënt-, archief-, en agendabeheer. Neem bijvoorbeeld de bibliotheek. Deze verdwijnt fysiek en is enkel digitaal beschikbaar.
Stel u bent werkzaam op de sectie Arbeidsrecht. Het systeem maakt real time voorselecties van de meest relevante literatuur, jurisprudentie en wetgeving. Bij een ontslagzaak hoeft u slechts een paar individuele dossiermarkers te noemen en intelligente algoritmen stellen een concept-processtuk op dat is gebaseerd op de meest relevante informatie en regelgeving. Inclusief ontslagvergoeding-scenario’s, uitgewerkt petitum enzovoort. Het systeem vergelijkt automatisch reeds gearchiveerde processtukken van sectie- en kantoorgenoten en bepaalt welke (succesvolle) formuleringen van toepassing zijn. Bovendien leert het systeem zelfstandig uw persoonlijke taal en stijlvoorkeuren zodat het concept ook uw signatuur draagt. Tijdspanne? Vijf seconden. Dit scenario is somber voor het ondersteunend personeel dat voor het grootste deel overbodig wordt.
U bent veel minder niet-declarabele tijd kwijt aan de opleiding van stagiaires. Die worden voornamelijk door het systeem begeleid. Maakt een stagiair een dagvaarding, dan filtert het systeem de standaardfouten eruit, zoals aanvulling van het petitum, wettelijke rente, opbouw van het betoog.
Het systeem geeft u op elk gewenst moment inzicht in alle relevante statistieken inzake de aard en hoeveelheid van de fouten, snelheid, adaptatievermogen en leercurves. Ook stelt het systeem leerplannen op, bespreekt deze met de stagiaire en fungeert als tutor.
Het systeem kan namens u telefoongesprekken voeren met derden, gebruikmakend van uw gedigitaliseerde stem en zo bijvoorbeeld tijdens de lunch afspraken maken om later terug te bellen. Sommige kantoren zullen de persoonlijke cliëntcontacten in de adviespraktijk uit strategische overwegingen tot een minimum beperken. Cliëntcontacten zullen veel meer via een ‘alias’ gaan verlopen. De cliënt mailt, belt en correspondeert met bijvoorbeeld Jan van Heeckeren. Jan is vindbaar op de kantoorwebsite, is advocaat en heeft een LinkedIn-account. Maar zijn personage is fictief. De cliënt merkt het verschil niet. Op die manier zijn kantoren in staat zijn om de cliëntenkring te behouden als kantoorgenoten weggaan en key-clients dreigen mee te nemen.
En uw secretaresse? Die haalt alleen nog koffie. Maar wel op verzoek van het systeem dat tenslotte proactief anticipeert op al uw behoeften.
Harry Veenendaal