LinkedIn zit in de lift. Dat kan weinigen ontgaan zijn na de miljardenbeursgang van dit Amerikaanse bedrijf. Maar wat kan en moet de advocatuur met dit zakelijke online netwerk?
‘Het belangrijkst is dat mensen feeling krijgen met LinkedIn. Anders komt men niet verder dan “het is hot en het mot.” En dat terwijl er zo veel meer mee kan.’ Als ondernemer en oprichter van het bedrijf Reciproc BV weet Judith de Pagter hoe belangrijk netwerken is. En omdat ze vaak tegen andere ondernemers aanliep die de mogelijkheden van deze online variant niet of nauwelijks kenden, besloot ze de werkzaamheden van haar bedrijf uit te breiden.
‘We bieden LinkedIn trainingen voor beginners en gevorderden. En met de eerste beginnen we echt bij het begin. Dus ik ga tijdens de training het internet op en laat zien welke functionaliteiten achter welke knoppen zitten. Want men heeft er allemaal vaak wel van gehoord, maar wat het fenomeen precies inhoudt? Daarnaast probeer ik de cursisten te laten nadenken over wat hun doel is met LinkedIn. Ben je op zoek naar meer klanten, wil je meer relaties of zoek je een nieuwe baan? Aan de hand van dat doel, dat natuurlijk altijd bijgesteld kan worden, kun je je strategie bepalen. De gevorderdentraining is bedoeld voor mensen die al een profiel hebben, gelinkt zijn aan ongeveer vijftig anderen en over enige ervaring beschikken. Hen geef ik tips over zichtbaarheid en hoe ze lid kunnen worden van groepen of er zelf één kunnen aanmaken en gaande houden. Ook een belangrijk onderdeel is het aanmaken van een company profile. Belangrijk, want zoekmachines worden steeds meer afgestemd om via deze profielen bedrijfsinformatie te achterhalen. En wat nu vaak ontbreekt, is de afstemming binnen kantoren: de ene presenteert zich als advocaat, de ander is lawyer en nummer drie is mr. X. Als je hier niet over na denkt, dan mis je kansen. Want wie via LinkedIn een advocaatkantoor in zijn of haar buurt zoekt en twee profielen vindt, waarvan er één helemaal is ingevuld, alle relevante informatie geeft over de kennis en kunde van de advocaten en aanbevelingen van tevreden klanten vermeldt, terwijl de ander onvolledig is, met wie denk je dat er dan contact wordt opgenomen?’
Maatwerk
Hoewel hij LinkedIn ‘geen eerste levensbehoefte’ noemt, is Gijs van den Assum van AssumDelft Advocaten in Leusden toch blij dat hij met zijn hele kantoor de training bij Reciproc BV gevolgd heeft. ‘We hadden er al veel van gehoord, maar wisten eigenlijk niet goed wat we met LinkedIn moesten. Deze training was daarom een uitkomst, maar we hebben wel gevraagd om een mix van de gevorderden- en beginnerstraining. We wilden namelijk graag uitgedaagd worden.’ Wat LinkedIn oplevert, is volgens Van den Assum lastig te meten, ‘maar dat geldt voor andere vormen van netwerken ook. Nu doen we in ieder geval mee en dat is verstandig.’ De training heeft er in ieder geval toe geleid dat hij zijn profiel heeft aangepast.
Ook voor Dies Siegers, partner bij Van Bladel Advocaten in Utrecht, was de training een eyeopener. ‘Ik had lang geleden al wel een profiel aangemaakt, maar om achter alle technische aspecten te komen, dat lukt niet zonder cursus.’ En effect heeft de training ook al gehad, zegt Siegers. ‘ Sheets die ik voor seminars maak, zet ik nu ook op mijn profiel. Nu kan ik niet alleen bijhouden hoe vaak ze bekeken worden, ik bereik op deze manier ook mensen van wie ik voorheen geen weet had. Het is dus absoluut nuttig.’
Achtduizend ‘advocaten’
Hoeveel advocaten gebruikmaken van LinkedIn is niet precies te achterhalen, maar zoek op ‘advocaat’ en er dienen zich meer dan achtduizend profielen aan, deels van mensen en bedrijven die zich op advocaten richten, maar meestal betreft het advocaten. LinkedIn is actief sinds 2003 en gericht op professionals. In 2007 was LinkedIn het snelst groeiende sociale netwerk in de VS. Sinds maart 2011 zijn er wereldwijd meer dan 100 miljoen geregistreerden en elke maand komen er wereldwijd 2,7 miljoen gebruikers bij. De gemiddelde gebruiker is een man van 41 met vijftien jaar werkervaring die een huishouden heeft dat gezamenlijk 71.000 euro per jaar verdient. Nederland zit in de top 5 met 2,3 miljoen deelnemers en heeft de hoogste dichtheid.
Mark Maathuis