Als het aan Hans Froon ligt, hoeven ondernemers in het MKB niet langer in de Gouden Gids of via Google te zoeken naar dat ene advocatenkantoor dat precies hun juridisch probleem kan behandelen. Hij is de man achter de Advocaten Hotline, volgens de website een ‘landelijk netwerk van advocaten die met name gespecialiseerd zijn in het ondernemingsrecht’. Wie 0900-hotline (0900-4685463) belt, moet een telefoniste aan de lijn krijgen die snel in kaart brengt wat het probleem is en die vervolgens een advocaat voorstelt die een vergelijkbare postcode heeft als de MKB-er.
Bellen met 0900-hotline resulteert in contact met Froon Helmonds Advocaten (Amsterdam), het kantoor van advocaat Hans Froon. ‘Het is slechts tijdelijk dat bellers terechtkomen op mijn kantoor, binnenkort gaat dat echt via een telefoonoperator’, verontschuldigt hij zich, ook al bestaat de hotline al een half jaar. Eerst moest de website worden gebouwd, de telefoniste komt later, ‘het is voor ons voortschrijdend inzicht’, aldus Froon. Beter is het overigens, zegt Froon, dat MKB-ers een mail sturen over hun kwestie. ‘Advocaten zijn heel lastig telefonisch te bereiken, een mailtje werkt sneller. Kantoren die zijn aangesloten bij de Hotline garanderen dat ze binnen acht uur een advies geven, wat in het eerste geval altijd gratis is. Dat is contractueel met hen vastgelegd. Mocht het toch langer duren, dan kunnen cliënten bij mij klagen.’
‘Voor de troepen uit’
Op dit moment zijn er negentien kantoren bij de Hotline aangesloten, Froon hoopt dit jaar nog zijn streven van 25 kantoren te realiseren. Hij zegt die kantoren – variërend van vier tot tien advocaten – zelf te hebben geselecteerd op ‘kwaliteit en slagvaardigheid’. Welke kantoren er zijn aangesloten, meldt de website niet – ‘ook dat komt later’. Met name in de Nederlandse grensstreken – Zeeland, Limburg, de Achterhoek – zijn kantoren nog niet zo happig om zich aan te sluiten. Hotline-leden betalen 2.950 euro per jaar voor deelname aan het netwerk en Froon garandeert dan dat ze daarvoor minimaal twintig telefoontjes of mailtjes van MKB-ers krijgen. ‘Zo niet, dan loopt het lidmaatschap kosteloos door in het volgende jaar, totdat de twintig zijn bereikt’.
Gelijk met de Hotline is de Advocaten App geïntroduceerd, een gratis te downloaden applicatie voor de iPhone en de Android. Ook hiermee kan eenvoudig de juiste advocaat voor een bepaald juridisch probleem worden gevonden. ‘Dat is echt vernieuwend’, zegt Froon. En loopt het? ‘Probleem is dat ondernemers zo’n toestel vaak nog niet hebben en ook advocaten hebben meestal een Blackberry. Ik loop geloof ik een beetje voor de troepen uit.’
Michel Knapen