Rechtzoekenden in Engeland kunnen sinds kort advocaten vinden via hun boekwinkel. Quality Solicitors biedt zijn diensten aan in de landelijke winkelketen van WHSmith, vergelijkbaar met de AKO-winkels. Vanuit een speciale balie kunnen potentiële cliënten een advocaat telefonisch vragen stellen of een afspraak maken. Quality Solicitors is vooral een marketingconcept; erachter schuilt een landelijk netwerk van particuliere advocatenkantoren die met dit initiatief hun clientèle hopen te vergroten. Volgens directeur Craig Holt, zelf advocaat, speelt men daarbij in op de schroom van rechtzoekenden om een afspraak te maken bij een traditioneel advocatenkantoor, ‘vanwege de kosten of de neerbuigende behandeling die ze daar verwachten’. Een Quality Solicitors medewerker in de WHSmith vestiging in het centrum van Oxford benadrukt vanachter haar kassa dat ze zelf geen juridisch advies geeft. ‘Daar ben ik niet voor opgeleid,’ zegt ze, omringd door rekken met schoolspullen en Harry Potter merchandise. Dat mensen hun burenruzie of echtscheiding aan haar balie bespreken, lijkt haar sterk, maar ‘hun eerste vragen stellen ze wel liever hier dan in een stoffig kantoortje in een buitenwijk’.