Bing, Twitter, blogs, RSS, iPad en Google+. Het Handboek Nieuwe Media, dat onlangs verscheen, brengt ordening in het oneindig grote speelveld van nieuwe media. Wat kunnen en vooral wat moeten advocaten weten?
Welke tips heeft Tom Bakker, auteur van het Handboek Nieuwe Media voor advocaten? ‘Advocaten zitten vaak krap in hun tijd en kunnen nieuwe media vooral gebruiken om hun werk efficiënter te laten verlopen. Door bijvoorbeeld slim gebruik te maken van RSS (een standaard voor het aanbieden en eenvoudig verspreiden van informatie, red), aangepaste rubrieken in Google Nieuws en zoekacties binnen social media dashboards, kun je zeeën van tijd winnen.’
Tom Bakker is onderzoeker en docent bij de afdeling Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Samen met Piet Bakker, Lector aan de Hogeschool Utrecht en universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam, schreef hij in een krappe twee jaar het praktische boek dat is gericht op professionals.
Terughoudend
Een ‘uitdagend onderwerp’ noemt Han Weegink, hoofd communicatie bij NautaDutilh, het gebruik van nieuwe media in de advocatuur. ‘Voor advocaten geldt dat ze een zekere mate van terughoudendheid kennen ten opzichte van sociale media en externe communicatie in het algemeen. Dat komt door hun geheimhoudingsplicht, het zit in hun genen. De wat meer commerciële advocaten pikken het wat sneller op. Daarnaast zijn advocaten erg gewend om in tijd te denken. Ze moeten ervan overtuigd raken dat het gebruik van tools en technieken leidt tot meer efficiëntie.’
Interactiviteit
Tijdens lezingen van NautaDutilh komt het onderwerp social media regelmatig aan de orde, volgens Weegink. Daarbij zijn er specifieke trainingen gericht op sociale media en gerelateerde tools zoals Linked-In, Google Alerts, RSS, en Twitter. ‘Bovendien zijn we bezig met een groter plan om zowel intern als extern de interactiviteit te bevorderen. Intern heeft het grote voordelen de kennis die we in huis hebben beter met elkaar te kunnen delen. Extern willen we meer met (potentiële) cliënten discussiëren om op die manier meer informatie uit te wisselen. Je kunt een cliënt alleen tevreden stellen als je goed weet wat er speelt. Hiervoor kunnen we meer gebruik gaan maken van LinkedIn, Twitter, blogs en forums.’
Tweets
De advocaten bij Kennedy Van der Laan maken volgens Reindert van der Zaal, advocaat op gebied van Auteursrecht, Merkenrecht en Mediarecht, veel gebruik van sociale media zoals Twitter en LinkedIn. ‘Ik vind het een handige manier om actualiteiten van het Mediarecht en Intellectueel Eigendomsrecht (IE) bij te houden. Ik gebruik het niet bewust voor acquisitie, maar er komen weleens mensen via social media bij mij terecht die op zoek zijn naar advies. Zelf Twitter ik voor 99 procent over nieuws op het gebied van Mediarecht en IE.’
Over hoe advocaten zich moeten gedragen op Twitter geeft Kennedy Van der Laan volgens Van der Zaal geen regels mee. ‘Iedereen realiseert zich hier wel wat je wel en niet moet doen. Ik geef nooit vertrouwelijke informatie via Twitter over lopende zaken. Maar ik zie het wel gebeuren dat advocaten van andere kantoren twitteren: “Deze argumenten ga ik aandragen in mijn Memorie van Antwoord.”’
Toegevoegde waarde
Wat hebben advocaten volgens Van der Zaal voor hun praktijk aan het Handboek Nieuwe Media? ’Hoe je een berichtje moet retweeten, dat weet 95 procent van onze afdeling wel. Ook weten we hoe je geavanceerd moet zoeken met Google. Toch lijkt het boek me een handig naslagwerk voor advocaten, zeker op het gebied van IE. Het is eenvoudig en duidelijk geschreven en technische snufjes, zoals bijvoorbeeld de werking van een embedded link, worden goed uitgelegd. Daarnaast zouden advocaten op gebied van IE het boek kunnen gebruiken om de werking van bepaalde media snel uit te leggen, bijvoorbeeld aan rechters. Er staan ook onderwerpen in waar we niet zo gauw mee te maken krijgen, zoals uitleg over sluitertijden en diafragma van een digitale camera. Desalniettemin kan het boek van toegevoegde waarde zijn.’
Handboek Nieuwe Media, Digitale techno-logieën begrijpen en gebruiken, Tom Bakker
en piet Bakker, Kluwer, 2011. In twaalf hoofdstukken beschrijft het boek de eigenschappen en mogelijke toepassingen van Twitter, communities, blogs, tablets, browsers, foto, video, audio, user-generated content, Google, RSS en databases (www.handboeknieuwemedia.nl).
Sabine Droogleever Fortuyn