Wie straks voor de zomervakantie nog met kantoor een uitstapje wil maken, moet nu toch uiterlijk de plannen rondmaken en concretiseren. Dat betekent dat allereerst de ‘wie, wat, waar en wanneer’-vragen beantwoord moeten worden: wie gaat er mee? Alleen de partners? Alle advocaten? Of het hele kantoor? ‘Wat’ gaan we doen? Is het puur verwennen en entertainen, of heeft het een onderliggende bedoeling, teambuilding, communiceren en dergelijke? En ‘waar’ gaat de uitstap heen? In deze wintermaanden gaan sommige kantoren een lang weekend skiën, of juist samen naar de zon. Zelf kwam ik in het najaar nog een advocatenkantoor tegen in een vliegtuig naar IJsland. Zulke buitenlandse bestemmingen vinden kantoorgenoten wel ‘sexy,’ maar er is vaak veel reistijd mee gemoeid en voor het succes is het geen voorwaarde. Rest de ‘wanneer’-vraag: doen we het binnen kantooruren (met de kans dat mensen moeten afhaken door dringende werkverplichtingen) of in een weekend?
Een algemeen doel is om de band tussen kantoorgenoten te versterken. Dat vergroot de positieve betrokkenheid met het kantoor en de onderlinge sfeer – en dat zijn weer aspecten die voor inzet, commitment en kwaliteit van belang zijn. Ook kan het een positief effect hebben op de duur dat medewerkers aan een kantoor verbonden blijven – en dat is op zich al goud waard. Maar om het effect van de uitstap optimaal te doen zijn, moet het doel worden geconcretiseerd.
Naarmate men de kring van deelnemers kleiner maakt, wordt de homogeniteit van de groep groter. Dat maakt het mogelijk het contact intensiever te maken en eventuele trainingselementen worden er effectiever van. Keerzijde: hoe kleiner de groep die op stap gaat, hoe groter de groep achterblijvers die zich weggezet kunnen voelen als ’tweederangs’.
Enkele voorbeelden van uitstapjes ter inspiratie:
Wat je ook doet: laat het een overwogen keuze zijn. Welk deel van het kantoor heeft een extra impuls nodig? Welk doel wil je bereiken? Betrek bij de voorbereiding zo veel mogelijk mensen. Vergeet andere groepen niet. Luxe en afstand zijn nooit elementen van doorslaand belang voor succes van een uitstap. En tot slot: laat drank niet een (te) grote rol spelen.
Dolph Stuyling de Lange