De eerste informatiebijeenkomst over de nieuwe advocatenpas, die gister plaatsvond in Amsterdam bij advocatenkantoor De Brauw, trok meer dan 130 geïnteresseerden.
Verdeeld over twee sessies van twee uur werd men door AR-lid Jan Leliveld en ICT consultant René van den Assem voorgelicht over de noodzaak van deze pas, eHerkenning en veiligheidsonderwerpen. Tot slot ging Elise Bravenboer, manager Uitvoering Regelgeving & Helpdesk bij de Orde, in op meer praktische kanten, zoals het aanvragen en uitreiken van de pas.
‘De meeste vragen die ik had zijn wel beantwoord,’ aldus Frank Oudolf ( De Vos & Partners in Amsterdam) na afloop. ‘En veel was ook al bekend. Maar ik ben dan ook op kantoor contactpersoon voor dit soort zaken.’
Om de aanvraag voor hun kantoor in goede banen te leiden, kwamen bestuurssecretaris Mieke de Vos en HR manager Maarten Lips namens Allen & Overy hun licht opsteken. ‘Het is wel lastig dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen kleine en grote kantoren, die zo hun eigen dynamiek hebben,’ aldus De Vos. ‘Met 226 advocaten komt er al snel veel administratieve rompslomp bij kijken.’
De mogelijkheid om de passen uit te laten reiken door een eigen kantoormedewerker, die middels een Local Vetting Authority overeenkomst met de pasproducent Quo Vadis de officiële identiteitscontrole mag uitvoeren, noemde De Vos dan ook ‘ een keurige oplossing.’
Door Mark Maathuis