Wie wordt de nieuwe partner? Kan degene die je op het oog hebt het wel? Welke verwachtingen zijn er over en weer? Dat kan worden achterhaald met een methode waarvoor veel advocaten beducht zijn: zelfinzicht verkrijgen.

Het was een eenmanszaak – met zes advocaten – en het moest een maatschap worden. Een herkenbare uitdaging voor een advocatenkantoor in de groei. Maar hoe weet je of de beoogde maat wel de juiste is? Hoe weet je wat zijn of haar verwachtingen zijn? En hoe weet je of je zelf als baas wel functioneert met die maat naast je?
Met die vragen zat Danny Veerman (Veerman Advocaten, Volendam). Hoe normaal gesproken een maat wordt aangezocht, wist hij wel: dat is de medewerker die een goede omzet haalt en cliënten binnenbrengt. Of deze ook binnen de maatschap past, komt dan later wel aan de orde. Of niet. Maar dat was precies waar Veerman in geïnteresseerd was: wat is de meerwaarde van die nieuwe partner voor de organisatie?

Zo kwam hij in contact met People & Potential, een ‘boutique-consultant’ die onder andere werkt voor Royal Haskoning, de Belastingdienst en Nespresso. Het is voor veel advocaten een stap om aan te kloppen bij een organisatietransformatiebureau waar een ‘holistisch coach’ werkt, erkent Veerman. ‘Ook ik dacht aanvankelijk: wat moet ik dáár nou mee?’

Marjorie Niggebrugge, chief concept officer bij People & Potential én de genoemde holistisch business coach lacht en licht toe: ‘Holistisch betekent dat we alle aspecten van veranderen, in dit geval binnen een advocatenkantoor, onderling op elkaar afstemmen.’ Kijk, zegt ze: ‘Advocaten zijn goed in hun vak, maar niet altijd even goed in bedrijfsvoering, zoals HRM en acquisitie. Binnen het kantoor wordt vaak gezegd: “De partner moet de boer op om klanten te werven maar heeft de partner daarvoor wel de geschikte karaktertrekken?” Er zijn partners die daar tegenaan lopen en dat levert de nodige stress op. Om te weten waar je kracht ligt, moet je jezelf kennen of béter kennen.’ Het gaat in organisaties om zelfinzicht en zelfbewustzijn maar maak daar maar eens tijd voor als je als advocaat bezig bent met faillissementen en fusies. En het gaat over het ontdekken van zwaktes – ook al niet iets waarover haantjes en hennetjes van de balie graag praten. Maar de maskers moeten af, vindt Niggebrugge.

Verkering

En zo kan het gebeuren dat opstellen van een persoonlijkheidsprofielanalyse tot weerstand leidt. Niet omdat het per advocaat 650 euro kost maar omdat niet iedereen zin heeft om de ziel bloot te leggen, aldus Niggebrugge. ‘Veel mensen schamen zich om hun zwakke plekken te tonen. Maar als je dat niet doet, krijg je wat heel herkenbaar is: een dominante partner draagt je op iets te doen – bijvoorbeeld de acquisitie te begeleiden – “omdat je dat zo goed kunt.” Maar je voelt je er helemaal niet prettig bij. Om dat laatste toe te geven én om dat uit te spreken, heb je een open sfeer nodig. Openheid, dat is wat wij met onze sessies bieden. Je toont je zwakte maar laat gelijk zien wat je kracht is, waar je goed in bent.’
Inmiddels heeft Veerman dat ervaren: ‘Een maatschap beginnen is iets als een huwelijk aangaan. Je hebt weliswaar al een tijd verkering maar je wilt toch weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Sommige medewerkers zijn meer het boekhouderstype, andere zijn meer ondernemer. De een zit graag in de boeken, de andere gaat liever met mensen om. Dat denk je wel te weten van een medewerker, maar is hij ook zo als hij eenmaal partner is geworden? Ook de kandidaat-maat kan zich natuurlijk afvragen: kan ik het wel, die nieuwe rol?’

Daarop gaf People & Potential antwoord, na de persoonlijkheidsprofielanalyse, vragenlijsten, individuele gesprekken en groepssessies. ‘Dat vereist moed, want je moet met de billen bloot’, zegt Veerman. ‘Je moet laten zien waarvan je bent gemaakt en waarnaar je op zoek bent. En voor sommigen vergt het moed omdat zij moeten uitspreken dat ze juist géén partner willen worden. Vroeger werd je in de advocatuur niet serieus genomen als je die ambitie niet had.’

Voors en tegens

Veerman en zijn nieuwe maat zeggen baat te hebben gehad bij de zelfanalyse. Veerman vond zichzelf altijd erg ‘democratisch’ maar als het hem te lang duurde hakte hij de knoop door. ‘Ik ben kennelijk wat onstuimig maar heb inmiddels geleerd dat wat meer geduld en overleg leidt tot een resultaat dat breder wordt gedragen. Mijn medewerker die partner is geworden straalt behoedzaamheid en rust uit. Ik realiseer me nu dat haar rust en behoedzaamheid niet betekenen dat ze geen beslissingen durft te nemen. Ik zie haar misschien dralen, maar in feite is ze gewoon bezig de voors en tegens af te wegen. We weten nu van elkaar dat ik goed ben in het binnenhalen van nieuwe klanten en het bedenken van nieuwe acquisitieplannen en dat zij beter is in het onderhouden van contacten met bestaande klanten en het aansturen van personeel. We vullen elkaar dus goed aan.’

‘Na de sessies weet je waar jezelf en je collega’s staan,’ beweert Niggebrugge. ‘Koppel je dat aan de bedrijfsdoelen en de kantoorcultuur, dan weet je ook wie waartoe in staat is en welke mensen wat kunnen waarmaken.’
Veerman is nu meer dan ooit overtuigd dat zijn beoogde maat ook de juiste is. ‘Ik stap zekerder in de nieuwe maatschap. Dat is de winst van dit traject.’

 

Download artikel als PDF

Advertentie