Het programma Film en Recht van het Zeeuwse filmfestival Film by the Sea toont klassiekers als 12 Angry Men en Rashomon. Fijn om naar te kijken en om van te leren, want in alle films staat een juridisch probleem centraal.
Het programma werd samengesteld door een commissie bestaande uit de raadsheren Winnie Sorgdrager en Jeanne Gaakeer, professor Pieter Ippel, thrillerschrijver René Appel, advocaat Jan Loorbach en festivaldirecteur Leo Hannewijk, die ook verschillende films inleiden.
Bovenaan de zogeheten shortlist prijkt 12 Angry Men van Sidney Lumet, de rechtbankklassieker uit 1957 over de invulling van het begrip ‘gerede twijfel.’ Ook recentere films komen aan bod, zoals Oscarwinnaar A Separation van de Iraanse filmmaker Asghar Farhadi, een indrukwekkend drama over een man en een vrouw die gaan scheiden in de hoop hun dochter een beter leven te kunnen bieden.
In alle films staat een bepaald juridisch probleem centraal. In de film The Merchant of Venice van Michael Radford naar het toneelstuk van Shakespeare is dat bijvoorbeeld de interpretatie van de tekst van een overeenkomst, zegt Jeanne Gaakeer, raadsheer bij het Hof Den Haag en Bijzonder Hoogleraar Recht, Taal en Literatuur aan de Erasmus School of Law. ‘Het stuk handelt over hoe verschillend die kan worden uitgelegd, welke consequenties dat heeft, hoe je die tekst kunt manipuleren. Voor juristen ontzettend interessant om te zien.’
Tijdens het festival wordt in samenwerking met de Roosevelt Academy, SSR, Emergis en de Nederlandse Orde van Advocaten ook een cursusprogramma samengesteld, waaronder een ‘Symposium Professionaliteit en integriteit over juridische beroepsethiek’ op dinsdag 18 september. Het festivalprogramma vindt u hier.
Tekst: Tatiana Scheltema