In de advocatuur blijft het idee overheersen dat flexibel werken niet kan, omdat cliënten dat niet zouden willen. Maar is hen dat eigenlijk ooit wel eens gevraagd?

Geconfronteerd met het vertrek van één van haar medewerksters die de opvoeding van haar kinderen niet met een full time baan dacht te kunnen combineren, krabde Marieke van Gelder (Van Gelder Advocaten in Oisterwijk) zich achter de oren, zegt ze. ‘Het is een traditionele gedachte dat je als advocaat niet in drie dagen je werk zou kunnen doen. Dat willen cliënten namelijk niet. Dat had ik ook van anderen gehoord voordat ik mijn eigen kantoor startte. Dus toen ik dit met die medewerkster besprak, hadden we allebei het idee “dat kan niet in de advocatuur.” Maar het bleef me wel triggeren, want waarom kan een volwaardige praktijk niet samen met werken in deeltijd?Maar met hoeveel mensen ik hierover ook sprak, er leek geen beweging in te krijgen.’

Totdat Van Gelder, terwijl ‘automatisering steeds meer in opkomst kwam,’ de term ‘flexibel werken’ voor het eerst hoorde. ‘Per week 24 uur werken, dat moet kunnen, dacht ik, ook in de advocatuur. Anders blijven we goede mensen verliezen. In plaats daarvan zouden we naar een meer duurzame inzetbaarheid van mensen toe moeten werken. Maar wat mij opviel in de vele artikelen en stukken die ik over Het Nieuwe Werken las, was dat er veel geschreven wordt over wat medewerkers willen, maar dat de cliënt eigenlijk nooit iets gevraagd wordt. Want wat als een advocatenkantoor erachter komt dat hun cliënten het eigenlijk wel best vinden wanneer ze hun advocaat alleen van 8.00 tot 12.00 uur en van 17.00 tot 21.00 uur kunnen bereiken?’

‘Kort maar krachtig’
Om daar achter te komen, besloot Van Gelder hulp in te schakelen. Ze vroeg subsidie aan bij het Europees Sociaal Fonds en schakelde Bureau Hence in om een onderzoek op te zetten en uit te voeren. Onderdeel van dat onderzoek is een online enquête naar de verwachtingen van de cliënt ten aanzien van zijn zakelijke dienstverlener, aldus Van Gelder. ‘Deze is bedoeld voor zowel medewerkers als cliënten. Ik hoop op een representatieve enquête waar tenminste 5000 advocaten en 10.000 cliënten aan meedoen. We zijn hard bezig geweest de vragen zo te formuleren dat het maximaal vijf minuten kost om hem in te vullen. Kort maar krachtig.’

Medewerkers van Bureau Hence zijn vrijdag 28 september aanwezig tijdens het Jaarcongres van de Orde; wie wil kan de enquête ook daar invullen. 

Tekst: Mark Maathuis

Advertentie