De tijd dat ieder arrondissement zijn eigen manier hanteerde om verzoeken tot echtscheiding te behandelen, behoort vanaf 1 april tot het verleden. Dan wordt de uniforme werkwijze Verdelen en Verrekenen landelijk ingevoerd.

Vanaf dan zullen tijdens de eerste zitting het echtscheidingsverzoek en alle verzochte nevenvoorzieningen, dus ook verdelings/verrekeningsverzoeken, gecombineerd worden behandeld. Daarnaast zijn advocaten verplicht een webformulier in te dienen.

‘Er komt meer samenhang en een betere afstemming. Zittingen worden veel effectiever,’ aldus Erna Steverink (Stadhouders Advocaten in Utrecht en bestuurslid van de vFAS). Samen met Edith van Ruitenbeek-de Bekker (Van Hilten, de Vries, Van Ruitenbeek in Den Haag) zat zij als advocatenlid in het projectteam Verdelen en Verrekenen.

Spoorboekje
Nieuw voor advocaten is het verplichte gebruik van een webformulier. ‘Dat moet je zien als een soort spoorboekje,’ zegt Tijne Ritsema van Eck-van Drempt, die als projectleider vanuit de rechtspraak verantwoordelijk was voor de inhoud. ‘Via een digitale vragenlijst leveren advocaten de rechtbank feitelijke informatie over de verzochte verdeling of verrekening. Na invulling kan men het formulier digitaal verzenden of uitprinten en toevoegen aan andere processtukken voor de fysieke verzending per post.’ Het webformulier is zo opgesteld dat het ook gebruikt kan worden in dagvaardingsprocedures waarin verdelings- en verrekeningskwesties spelen.

Om met het formulier te kunnen werken, moeten advocaten een SMS-authenticatie aanvragen via het Digitaal loket rechtspraak voor de advocatuur. Dit houdt in dat advocaten bij iedere inlogactie een SMS ontvangt met een unieke inlogcode. Deze inlogcode heeft men naast huidige gebruikersnaam en wachtwoord nodig om toegang te krijgen tot deze dienst. ‘Omdat verwerking ongeveer 10 werkdagen kost, raden wij mensen aan dit ruim voor 1 april te doen,’ aldus Steverink.

En dat is niet het enige dat van advocaten verlangd wordt. ‘Ze zullen sneller moeten schakelen. We moeten eerder aanleveren dus we hebben direct alle informatie van onze cliënten nodig. Die moeten we waarschijnlijk wat meer achter de broek zitten.’

‘Bepaalde handigheid’
Ten aanzien van het technische aspect van de nieuwe werkwijze voorziet Van Ruitenbeek-de Bekker geen onoverkomelijke problemen. ‘Tijdens de pilot hebben we veel kinderziektes getackeld.’ Daarnaast is er een handboek beschikbaar en werkt men aan de inrichting van een helpdesk. Het invullen van het formulier zelf kan vergeleken worden met digitaal belastingaangifte doen, zegt Steverink. ‘Je moet er een bepaalde handigheid in krijgen, maar dat gaat vanzelf na een paar keer ermee werken.’

Ook niet onbelangrijk: uit de evaluatie van de pilot bleek dat partijen erg te spreken waren over de nieuwe aanpak. ‘Om tijdens één zitting het totale plaatje te behandelen, dat vond men overwegend prettig,’ zegt Ritsema van Eck-van Drempt. ‘Scheiden doe je niet iedere dag en nu hoeven partijen maar één keer naar de rechtbank.’ Dat er op die ene zittingsdag veel op cliënten kan afkomen, beaamt Steverink. ‘Dat moet je goed communiceren want zo’n gecombineerde zitting kan voor de betrokkenen erg zwaar zijn.’

Tekst: Mark Maathuis

Advertentie