De toenemende concurrentie, steeds verder gaande bezuinigingen op gesubsidieerde rechtsbijstand en de digitalisering. Diverse ontwikkelingen dwingen advocatenkantoren hun bedrijfsvoering aan te passen om overeind te kunnen blijven. Heeft het kleine advocatenkantoor nog toekomst? Deze vraag stond vrijdag 28 juni centraal op de Kleine Kantorendag 2013 in Hotel Almere.

In de congreszaal van Hotel Almere zitten ruim honderd advocaten van kleine kantoren. Jan Willem van den Brink, vennoot bij Dreamfactory, en één van de twee auteurs van Opdrachtgever gezocht, peilt de aanwezigen over hun associatie met het woord acquisitie. ‘Geen zin in’, ‘geen tijd’, ‘eng woord’, klinkt het in de zaal. ‘Jarenlang heb ik praktijk gevoerd en hoefde ik me daar niet mee bezig te houden,’ verklaart een advocaat. ‘Nu lijkt het alsof je er toch niet onderuit komt.’

Van den Brink geeft de advocaten diverse tips die het acquireren laagdrempeliger maken en tegelijkertijd effectief zijn. Zo noemt hij netwerken en vragen om aanbevelingen van tevreden cliënten.

‘Ervaren, kundig en betrokken’
Ook bedrijfskundige Cris Zomerdijk gaat tijdens zijn workshop in op de vraag hoe een advocaat cliënten naar zich toe kan trekken. Volgens de associate partner verbonden aan Holland Consulting Group gaat het om het onderscheidend vermogen van advocaten. ‘Op hun website beschrijven veel advocaten vooral de rechtsgebieden waarop ze werkzaam zijn. Daarbij noemen ze zichzelf “ervaren, kundig en betrokken”.’ Waarom zij hun werk doen, hun persoonlijke ambities, drijfveren, noemen advocaten vaak niet, zo zijn de bevindingen van Zomerdijk. Terwijl dat volgens hem juist de doorslag kan geven voor een cliënt.

Naar aanleiding van het congres, dat dit jaar voor de derde keer gehouden werd, bracht Sdu Uitgevers dit jaar voor het eerst de Kleine Stand van de Advocatuur uit. Dit boekje is een variant op de Stand van de Advocatuur, een trendonderzoek naar de advocatuur dat jaarlijks uitkomt.

Sabine Droogleever Fortuyn

Advertentie