De Kempenaer Advocaten in Arnhem liet medewerkers in bijzondere toga’s fotograferen voor de Mode Biënnale in de stad. De expositie van de foto’s wordt wegens succes verlengd.
Voor de Mode Biënnale Arnhem in juni en juli hulden medewerkers van De Kempenaer Advocaten zich in bijzondere toga’s. Hun kleding in de fotoserie Nuda Veritas Toga’s verwijst naar de patroonheiligen van de advocatuur en van beroepsgroepen waarvoor zij werken. Het initiatief van de advocaten werd zo positief ontvangen dat de expositie in hun kantoor is verlengd tot eind september.
Het thema van de Mode Biënnale, Fetishism in Fashion, vormde de inspiratie voor de fotoserie. ‘Internationaal trendforecaster Lidewij Edelkoort, curator van MoBA 13, bestempelde het schort als meest fetisjistische kledingstuk dat er is. Dat gegeven hebben we uitgewerkt’, zegt Els van Haalen-Koot, kantoordirecteur van De Kempenaer. ‘De toga is in feite ons schort, onze werkkleding. Als advocaat in toga dien je het recht en je cliënt’, zegt Claudine Hermesdorf. Ze is advocaat arbeids- en ondernemingsrecht en voorzitter van het dagelijks bestuur van De Kempenaer.
Het Arnhemse kantoor is sponsor en partner van de biënnale en begeleidt cliënten uit de modewereld op het gebied van onder andere arbeids-, ondernemings- en merkenrecht. Na een professionele catwalk-training toonden de vrouwelijke advocaten in 2009 onder de titel Meesterlijke Mode zakelijke kleding van Nederlandse ontwerpers. Vrouwelijke én mannelijke advocaten lieten zich in 2011 de (mode)wetten voorschrijven door de stylisten, kappers, visagisten en fotografen van Studio Amber. ‘Vooral onze mannelijke collega’s stonden de eerste keer wat sceptisch tegenover het modeproject voor de relatiedag. Maar ze waren enorm trots toen ze ons op de catwalk zagen’, zegt Hermesdorf. ‘Net als onze relaties trouwens.’
Nederlandse advocaten dragen in de rechtszaal allemaal een neutrale zwarte toga met witte bef, zoals dat bij Koninklijk Besluit is vastgelegd. ‘Die neutraliteit laten we voor één keer varen’, zegt Hermesdorf. Van Haalen: ‘Door te spelen met de toga laten we zien wie we zijn, wat we doen en waar we voor staan.’
Op de foto’s van links naar rechts en van boven naar beneden:
• Jan Willem Boeijink als Vitus van Sicilië, patroon van familie en gezin.
• Jip Greuters als Matthias, patroon van bouwlieden, timmermannen en schrijnwerkers.
• Anoniem als Dorothea van Caesarea, patrones tegen valse beschuldigingen.
• René Borghans en Anton Bouwmeister als Cosmas en Damianus, patronaten van artsen, chirurgen en andere medische beroepen.
• Marina Farkas-Tromp als Zdislava van Gabel, patrones van familie en gezin.
• Manfred Nan als Ferdinand III van Castilië, patroon van gevangenen.
• Minouche Egbers als Lidwina van Schiedam, patrones van de zieken.
• Carola le Poole als Eulalia van Barcelona, patrones van Barcelona.
• Hana Dzigal als Geertruida van Nijvel, patrones van ziekenhuizen, herbergiers en reizigers.
• Paul Wilmink als Paulus, patroon van de arbeiders.
• Claudine Hermesdorf als Catherina van Alexandrië, patrones van advocaten en beroepen in de mode.
• Björn Ramakers als Ivo Hélory (van Bretagne), patroon van juridische beroepen.
Francien van Zetten