Er belde maandagochtend een jonge redacteur van Mr. magazine. Monter viel hij met de deur in huis. ‘Meneer Kaaks, klopt het dat u specialist bent op het gebied van mediarecht? 

     Wij kregen uw naam door van diverse collega’s onder wie mr. Laarmans. Zij noemden expliciet uw naam.’

     ‘Ja ja,’ haastte ik mij te zeggen. ‘Dat klopt.’

     ‘Wij begrepen dat u tot de top 10 van media-advocaten behoort.’ Hij liet hier een korte pauze vallen. 

     Mijn hoofd vulde zich onmiddellijk met een warme gloed. Erkenning. Dus toch, dacht ik. Daarvoor hoef je geen cursussen te geven of academische stukjes te schrijven. Als iemand van Kluwer dat zegt, dan is het niet zomaar uit de lucht gegrepen. Attent ook van mr. Laarmans. 

     ‘Nou nou, dat is wat te veel eer,’ zei ik enige bescheidenheid veinzend. ‘Maar ik hoor het u graag zeggen, dank. Hoe was uw naam ook alweer?’ 

     ‘Bouke Boorman,’ antwoordde de man. ‘Van het blad Mr. dus.’ 

     En hij vervolgde: ‘Nu is het zo dat wij in het komende nummer van Mr. een katern opnemen over mediarechtspecialisten. Daarin komt een lijst met advocaten die zich onderscheiden op dat rechtsgebied. Wij zouden u daar graag in opnemen, met foto en een korte beschrijving. Wat vindt u daarvan?’

     Een zeer correcte benadering, dacht ik. Doorgaans worden die lijstjes ongevraagd samengesteld, wat makkelijk kan leiden tot onzorgvuldigheden.

     ‘Uitstekend,’ zei ik. ‘Ik heb daar natuurlijk geen bezwaar tegen.’

     ‘Mooi,’ zei Boorman. ‘Dan zal ik u een voorstel toesturen.’

     ‘Een voorstel?’ vroeg ik enigszins verwonderd.

     ‘Ik mail het u wel,’ zei Boorman achteloos, ‘en dan hoor ik wel wat u ervan vindt.’ 

     Hij bedoelt de tekst, peinsde ik, toen ik de telefoon had neergelegd.

     De volgende ochtend ontving ik de aangekondigde e-mail. De inleiding luidde als volgt. 

     ‘Mr. magazine bereikt 27.000 advocaten en juristen. De top 500 + het mkb.’ 

     Ik scrolde omlaag: ‘Uit elke regio selecteren we enkele specialisten exclusief voor het specialistenoverzicht. De specialistenuiting full colour plus online pakket kost nu netto slechts H 550 i.p.v. H 1.550! 

     Ik zie met belangstelling uit naar uw reactie, et cetera.’

     Ontgoocheld staarde ik naar de offerte voor de aanschaf van een specialistenstatus. Met korting, dat wel. Toen Boorman woensdag opnieuw belde, bedankte ik vriendelijk voor het aanbod. Hij vroeg of ik dan misschien iemand kon aanbevelen. Ik heb hem meteen een lijstje gemaild. Allemaal toppers. 

     Ben vooral benieuwd wie nu die advertentieruimte heeft gekocht.

 

Download artikel als PDF

Advertentie