‘Ongeveer een derde van je klanten is heel tevreden, maar vertelt dat aan niemand. Bijna de helft van de medewerkers is supertrots en zegt daar ook nooit iets over. In dat gegeven ligt het begin van je nieuwe marketingstrategie’, aldus Steven Van Belleghem tijdens het vierde Advocatuur Congres.

Op dit congres, georganiseerd door organisatieadviseur Bert Hokken, werden veertig advocaat-bestuurders en kantoordirecteuren aan het denken gezet door verschillende experts. De Belgische sociale media-expert Steven van Belleghem, schrijver van de bestsellers de Conversation Manager en de Conversation Company, gaf aan dat advocatenkantoren zichzelf in de markt kunnen zetten met vernieuwende, mooi verpakte verhalen over hun expertise. Cliënten en medewerkers kunnen de belangrijkste ambassadeurs worden, mits ze gevoed worden met goede verhalen die ze kunnen delen.

 

Boring-to-Boring
Dat er haast bij is om zaken anders te gaan doen, staafde Van Belleghem met de val van Nokia en Kodak. ‘Beiden tot voor kort marktleiders en nu respectievelijk voor een schijntje verkocht en failliet. De gemiddelde levensduur van een groot bedrijf is veel korter dan vroeger en de innovaties komen nooit uit de sector zelf. Als je dit soort ontwikkelingen ziet, wat ga je dan doen als organisatie,’ vroeg Van Belleghem. ‘Dat begint met communicatie en het anders managen van de klantrelatie. B-to-B wordt wel boring to boring genoemd, maar laat dat juist een uitdaging zijn om je verhaal mooi te presenteren. Wees vernieuwend, ook in de vorm, kwaliteit komt dan altijd bovendrijven,’ stelde Van Belleghem de aanwezigen enigszins gerust.

 

Zeven tips voor speldenprik-marketing van Steven Van Belleghem:
– Maak het leuk om met jou te werken. Je product is eigenlijk saai, maar de ervaring hoeft dat niet te zijn.
– Hoe meer je online deelt, hoe meer nieuwe klanten zeggen: dat ziet er interessant uit, daar wil ik meer van weten.
– Nieuwe klanten willen geen verrassingen, ze willen weten bij wie ze aankloppen met hun probleem. – Het belangrijkste platform om de conversatie over je kantoor te starten, is je eigen website. Maak er een krant van, zorg dat er elke dag iets nieuws gebeurt.
– Doe aan speldenprik-marketing: je kunt thoughtleader worden als je dagelijks communiceert als expert.
– Praat, schrijf, blog en publiceer in sociale media over je expertise, niet over je product.
– Het product is waardeloos zonder verhaal, ga expertise delen waaruit blijkt hoe goed je bent.

Presentatie van Steven Van Belleghem over Marketing 2020: http://www.slideshare.net/stevenvanbelleghem/get-ready-for-marketing-2020

 

Door Erik Jan Bolsius

Advertentie