De vrije advocaatkeuze voor rechtzoekenden met een rechtsbijstandspolis belemmert de toegang tot het recht, zegt Eric Pouw van rechtsbijstandverzekeraar DAS. ‘Wij bieden particulieren en mkb-ondernemingen rechtsbijstand tegen een heel fatsoenlijke prijs. Aan advocaten zou ik willen vragen: waar zit de rem op het schrijven van uren?’
De uitspraak van het Europees Hof van Justitie in november 2013 was duidelijk. Als een rechtzoekende met een rechtsbijstandspolis een geschil heeft waarin geprocedeerd moet worden, moet hij altijd een advocaat naar keuze kunnen inschakelen. Een belemmering van de toegang tot het recht, stelt Eric Pouw, algemeen directeur van DAS rechtsbijstand. De ‘fatsoenlijke prijs’ voor het verlenen van rechtsbijstand aan particulieren en mkb-ondernemingen komt volgens Pouw door deze uitspraak ‘in de knel’. ‘Wij worden gedwongen vaker een externe advocaat in te schakelen.’
‘Broodnijd’
En dat kost de verzekeraar geld. Om de hogere kosten in de hand te houden, denkt de algemeen directeur aan een aanpassing van de polisvoorwaarden. Een ingreep die hij liever achterwege had gelaten. ‘Vanuit de advocatuur wordt vaak badinerend gesproken over juristen bij rechtsbijstandsverzekeraars, die niet goed genoeg zouden zijn om advocaat te worden. Maar dat is een vorm van broodnijd. Ik nodig iedere advocaat uit om aan te tonen dat wij minder kwaliteit leveren.’
Volgens Pouw zijn klanten van DAS-juristen tevredener dan klanten van advocaten. ‘Wij kunnen betere kwaliteit leveren dan de doorsnee advocaat omdat wij veel meer zaken doen en de kennis goed delen.’ Betere kwaliteit voor minder geld, volgens Pouw. ‘Door ons volume hebben wij heel goed zicht op hoeveel tijd je kwijt bent aan een zaak. Aan advocaten zou ik willen vragen: waar zit de rem op het schrijven van uren?’
De algemeen directeur onderstreept dat DAS-juristen advies leveren tegen vaste bedragen. ‘Wij zijn met 2500 medewerkers de grootste juridische dienstverlener van Nederland en hebben advocatenkantoren allang van de markt verdreven. Advocaten zouden het lef moeten hebben hun tarieven op de site te plaatsen.’
Lees het complete interview met algemeen directeur Eric Pouw en directeur legal Services en Verzekeringszaken Jan Moerland van rechtsbijstandverzekeraar DAS in het februari-nummer van het Advocatenblad.