Omarm technologie zodat je de cliënt beter, sneller en goedkoper kan bedienen. Dat is de boodschap die advocaten meekregen tijdens de LegalTech en ReInvent Law congressen die vorige week in New York plaatshadden.
Voor degenen die nog niet zover zijn, kan het afgezaagd overkomen: weer een verhaal over hoe technologie alles gaat veranderen. Maar ook zij kunnen niet heen om ontwikkelingen als pratende contracten, urenschrijven via Google glasses of de toenemende mate waarin cliënten zelf online op onderzoek gaan naar oplossingen voor hun juridische problemen.
Natuurlijk staat een groot deel van deze innovaties nog in de kinderschoenen en werken ze nog niet perfect, maar dat mag geen reden zijn om ze dan maar te negeren. Want als de meer dan 200 standhouders op het LegalTech congres en de meer dan 40 sprekers op het ReInvent Law congres een ding duidelijk maakten, dan was het wel dat weinig zal blijven zoals het is.
Uren schrijven met Google Glasses
Wat bijvoorbeeld te denken van een koopcontract dat zelf aangeeft wanneer het moet worden aangepast? Dat dat nog onwaarschijnlijk klinkt, aldus spreker professor Harry Surden van de juridische faculteit van de Universiteit van Colorado, ligt niet aan de techniek. ‘Voor contracten is op dit moment de grootste uitdaging dat ze geschreven zijn in Juridinees. Maar dat is te ondervangen door data oriented contracting, oftewel door een contract om te zetten in data, een taal die computers begrijpen. Het is dan ook mijn voorspelling dat waar contracten geautomatiseerd kunnen worden, dat ook gaat gebeuren.’
Een andere voorspelling kwam van spreker Andy Ninh die als zogeheten Google Glass explorer in opdracht van deze high tech gigant alvast de mogelijkheden van hun nieuwste snufje mag uitproberen: ‘Met de Google Glass kan je straks automatisch bijhouden wanneer je wisselt van een mail van cliënt A naar een contract van cliënt B. Zo kunnen daadwerkelijk alleen die uren in rekening gebracht worden die een advocaat ook echt aan een zaak besteed heeft.’
Insourcen
En het is die kostentransparantie waar cliënten om zitten te springen, aldus general counsel Jeffrey Carr van FMC Technology die jaarlijks tientallen miljoenen aan legal costs uitgeeft. ‘Op dit moment is de voornaamste bezigheid van advocaten het schrijven van uren en niet het oplossen van mijn problemen. Zo worden er zaken in rekening gebracht die voor mij geen toegevoegde waarde hebben.’
Als de advocatuur dat niet snel zelf gaat aanpakken, zo waarschuwt Carr, dan wordt de verandering ze door de cliënt opgedrongen. Als die er al niet voor kiest om vanwege de hoge advocaatkosten juridisch werk meer zelf te gaan doen, zoals bijvoorbeeld Cisco, de internationaal opererende telecom- en netwerkgigant, dat deed na het uiteenspatten van de internetbubbel. ‘Ons budget werd van de ene op de andere dag gehalveerd,’ aldus Cisco’s general counsel Mark Chandler, ‘en dat dwong ons zaken heel anders aan te pakken. Zo hebben we de beloningsstructuur aangepast zodat de advocaten die we inhuurden gestimuleerd werden zo efficiënt mogelijk te werken.’
Speciale aandacht voor hen voor wie het bovenstaande (te) snel gaat had Richard Susskind, slotspreker tijdens het ReInvent Law congres. ‘De noodzaak om te veranderen heeft nog geen echte bloedspoed omdat het huidige business model nog niet volledig kapot is.’ Om daar meteen aan toe te voegen: ‘Maar de prijsdruk die advocatenkantoren nu voelen, is nog maar de eerste fase van de drie stadia van verandering.’
Kortom, wie nog overeind wil staan als de laatste fase eenmaal een feit is, doet er goed aan de boodschap van deze twee congressen vandaag al ter harte te nemen.
In het maartnummer van het Advocatenblad volgt een uitgebreidere versie van dit artikel. De presentaties van het ReInvent Law congres terugkijken, kan hier; voor meer informatie over het LegalTech congres, kunt u hier terecht.
Tekst: Mark Maathuis