Het Vonnis (België, 2013) is de openings-film van het Movies that Matter Festival dat plaatsheeft van 20 tot 26 maart in Theater ’t Spui en Filmhuis Den Haag.
In alle vertoonde films op dit festival staan rechtspraak en mensenrechten centraal.
Stel: je vrouw en dochtertje komen door een zinloos misdrijf om het leven. Je wereld stort in, maar als schrale troost wordt de dader gelukkig gauw opgepakt. Maar helaas: door een futiele procedurefout komt hij weer op vrije voeten. Dat overkomt de keurige, succesvolle en gelukkig getrouwde Luc Segers in Het Vonnis, de openingsfilm van filmfestival Movies that Matter.
Ondanks Segers’ rotsvaste vertrouwen in de rechtsstaat, moet hij constateren dat de boosdoener vrijuit gaat. In de opmaat van de Vlaamse speelfilm Het Vonnis laveert hoofdpersoon Segers tussen woede, verdriet en radeloosheid tot ten slotte de wanhoop wint. Segers neemt het recht in eigen hand en ziet zich gesteund door de publieke opinie: de media springen gulzig op de ‘goede moordenaar’ die zegt het systeem te willen straffen om de vele vormfouten.
Wat volgt is een rechtbankthriller waarin niet alleen Segers maar het hele Belgische rechtssysteem in de beklaagdenbank lijkt aangeschoven. De lekenjury van het Hof van Assisen ziet zich gesteld voor een keuze tussen het wettelijk verbod op eigenrichting en de psychische overmacht waarop Segers’ advocaat zich beroept.
Regisseur Jan Verheyen maakte de film uit frustratie over het Belgische justitieel apparaat dat vijf jaar geleden een bende mensenhandelaars moest vrijspreken om een procedurefout. Het publieke proces in deze film ontaardt nog net niet in een trial by media, inclusief woede om de stoïcijns reagerende minister van Justitie. De toeschouwer beseft eens te meer dat droge wetsbepalingen bij emotionele gebeurtenissen ook tekort kunnen schieten.
Olga van Ditzhuijzen