Algemeen directeur kondigt in reactie op de geplande bezuinigingen ‘drastische maatregelen aan’.
‘Forse bezuinigingen op het Juridisch Loket eisen hun tol. De financiële noodzaak dwingt de beoogde poortwachter van het rechtsbestel om in te grijpen in de toegankelijkheid van de juridische dienstverlening.’ Dat stelt het Juridisch Loket in een persbericht dat vandaag gepubliceerd werd.
Volgens Jan Albert Waal, algemeen directeur van het Juridisch Loket ‘is de rek eruit. Ondanks een slimme inzet van middelen in de afgelopen jaren, moeten we nu deze drastische maatregelen nemen om geen rode cijfers te schrijven. De vraag is of het Juridisch Loket zo het toenemend aantal klanten met een laag inkomen kan blijven helpen.’
‘Toegankelijkheid juridische dienstverlening in gevaar’
Het aantal klantcontacten van het Juridisch Loket is de afgelopen jaren gestegen, tot bijna een miljoen in 2013. Desondanks worden tijdelijke contracten niet verlengd en heeft het Juridisch Loket een vacaturestop doorgevoerd; verder worden de openingstijden beperkt, het telefoontarief verhoogd en de telefonische advisering ’s avonds beëindigd.
Hoewel aan de inhoudelijke kant van het advies niet getornd zal worden, maakt de organisatie zich grote zorgen. ‘De bezuinigingen van de overheid staan haaks op de plannen om het Juridisch Loket de selectie aan de poort te laten verzorgen in het rechtsbestel. Deze functie is vergelijkbaar met die van een huisarts voor de gezondheidszorg. Verdere kortingen brengen de toegankelijkheid van de juridische dienstverlening in gevaar.’
Bij het Juridisch Loket werken 300 juristen die burgers met lagere inkomens gratis informatie en advies geven bij juridische vragen.
Tekst: Mark Maathuis