De Amsterdamse letselschadeadvocaat John Beer onderzoekt samen met Amerikaanse collega’s of hij ook anderen dan de luchtvaartmaatschappij Malaysia Airlines aansprakelijk kan stellen voor de ramp met de MH17 in Oekraïne. Beer heeft het Amerikaanse advocatenkantoor Kreindler & Kreindler ingeschakeld, dat de nabestaanden bijstond van de Lockerbie-aanslag in 1988.
Toen stortte een vliegtuig van PanAm neer na een ontploffing door semtex die aan boord was gebracht door twee Libische geheim agenten. Nadat PanAm, als luchtvaartmaatschappij volledig aansprakelijk, de nabestaanden een schadevergoeding van 500 miljoen dollar had uitgekeerd, richtten de advocaten van Kreindler & Kreindler het vizier met succes op het regime van Khadaffi. Die betaalde uiteindelijk 2,7 miljard dollar aan de nabestaanden. Beer: ‘Dat was meer een genoegdoening dan een schadevergoeding.’
Een dergelijk scenario acht John Beer ook mogelijk voor de nabestaanden van MH17. ‘Uit onderzoek blijkt dat er geweld van buiten is geweest. Er kunnen dus meer aansprakelijke partijen zijn,’ betoogt hij. ‘Je kunt denken aan de separatisten en aan de mogendheid die hen heeft voorzien van wapens. Maar ook aan Oekraïne die het luchtruim heeft opengehouden, en aan Eurocontrol, die verantwoordelijk is voor de luchtverkeersleiding.’
Beer sluit niet uit dat de Verenigde Staten bewijsmateriaal hebben in de vorm van satellietbeelden, waaruit blijkt wie de aanslag heeft gepleegd. Hij rekent op een gecompliceerd feitenonderzoek, waarin Kreindler & Kreindler een grote inbreng kan hebben. In de Lockerbie-zaak hebben de Amerikaanse advocaten bijna tweehonderd getuigen verhoord. Dat was op basis van een procedure die in de Verenigde Staten procederen tegen een vreemde mogendheid toestond. Of dat bij MH17 ook kan, is nog niet duidelijk. Het helpt wel dat één van de inzittenden de Amerikaanse nationaliteit had. Het kantoor van John Beer vertegenwoordigt ongeveer zeventig nabestaanden van ruim dertig passagiers.
Peter Louwerse