De ABN AMRO Visie op Advocatenkantoren 2015 en het Kwartaalbericht zakelijke dienstverlening van het Economisch Bureau van de ING Bank verschenen; positie, obstakels en kansen van de advocatuur.
Dat de crisis de advocatuur heeft geraakt, is geen nieuws, maar komt wel weer naar voren in de ABN AMRO Visie op Advocatenkantoren 2015 (http://abn.com/1JWDn4C). Symptomen: de groei van de balie vlakt af, dalende omzetcijfers en een teruglopend aantal fte’s, met name van het ondersteunend personeel.
De economie laat wel tekenen van herstel zien, maar de advocatuur profiteert hier beperkt van, signaleert het Kwartaalbericht zakelijke dienstverlening van het Economisch Bureau van de ING Bank. Structurele veranderingen, zoals toenemende concurrentie, zitten economisch herstel in de weg. Sneller werken en meer zelfbediening door klanten is mogelijk door automatisering en standaardisering. Dit drukt op de vraag naar advocaten. Cliënten zijn kritischer en vergelijken kantoren met elkaar voordat ze met een kantoor in zee gaan. De hogere griffiekosten en bezuinigingen op gefinancierde rechtsbijstand remmen de vraag naar advocaten extra af.
Maar kansen zijn er ook. Meer juridisering, zoals meer regels voor banken of de nieuwe ontslagwet, zal meer werk opleveren. Ook de vrije advocaatkeuze bij rechtsbijstandverzekeraars speelt advocatenkantoren volgens ABN AMRO in de kaart. Als advocaten gebruikmaken van technologische toepassingen zijn ze minder tijd kwijt aan standaardproducten. Zo kunnen ze hun uurtarief naar beneden bijstellen. Kantoren die daar vervolgens transparant over zijn, hebben een streepje voor.
Daarbij heeft de advocaat die zich goed inleeft in de problemen van zijn of haar cliënt, problemen zo nodig herdefinieert, en hier een overkoepelende oplossing voor bedenkt, de toekomst. Empathie dus als sleutelwoord in een tijdperk waarin alles en iedereen vervangbaar lijkt door technologie.
Sabine Droogleever Fortuyn