Als u zoekt naar een nieuwe baan is de kans groot dat u LinkedIn raadpleegt. Behalve voor de vol-gende stap in uw carrière, kunt u LinkedIn ook gebruiken als business development tool. Zeven tips voor een beter gebruik van LinkedIn.
Bijna een derde van alle Nederlanders, heeft een LinkedIn-profiel. Nederlandse hoogopgeleiden die een nieuwe baan zoeken, surfen eerst naar het sociale net-werk voor professionals, blijkt uit onderzoek van Intelligence Group. LinkedIn biedt ook een platform om u te positioneren als expert, wat kan zorgen voor nieuwe cliënten en andere kansen. Het Advocatenblad verzamelde zeven tips om de mogelijkheden van het platform optimaal te gebruiken.
Vul uw profiel volledig in
Uw LinkedIn-profiel is voeding voor zoekresultaten, binnen LinkedIn zelf maar ook in Google, zegt onder meer zoekmachineoptimalisatie-consultant Moz. Wilt u dus boven komen drijven als potentiële cliënten, recruiters of werkgevers bepaalde zoektermen hanteren dan is het zaak uw profiel goed in te vullen. Vergeet niet een samenvatting toe te voegen. Link naar uw publicaties en geef daarbij een korte introduc-tie. Als u gewerkt heeft aan een bijzonder project (waarvan u uw betrokkenheid mag delen), kunt u dat uitlichten in de sectie ‘Projects’. Weet ook dat u de verschillende onderdelen van uw profiel – ervaring, opleiding, talen et cetera – naar eigen keuze kunt verplaatsen. Voor een groter onderscheidend vermogen plaatst u een achtergrondfoto bij uw profiel.
Laat de headline meer spreken
Uw professional headline kan meer zijn dan alleen ‘advocaat’. ‘Je headline is je ingedikte propositie,’ sprak LinkedIn-expert Floris ten Kate recent op een bijeenkomst over LinkedIn van kennisnetwerk ICN. ‘Advocaten kunnen beter focus aanbrengen in hun headlines. Wat is je toegevoegde waarde? Hoe onderscheid jij je van andere advocaten? Wat is je oplossend vermogen?’ Overweeg daarom uw headline te laten spreken; voeg in elk geval uw specialisme toe en denk na over wat u uw cliënten biedt. Onder ‘Experience’ is ruimte voor de officiële benaming van uw functie.
Gebruik LinkedIn als CRM
Ziet u soms connecties die u niet meer kunt plaatsen? Dan wordt het tijd om bij profielen het tabje ‘Relationship’ te vullen. Hier kunt u voor uw eigen informatie toevoegen hoe u iemand heeft ontmoet, kunt u een herinnering toevoegen om op een specifiek moment contact te zoeken en is het mogelijk om tags en notities op te nemen. Zo wordt LinkedIn uw eigen klantbeheerapplicatie. Als u zich aanleert bij elke nieuwe connectie dit tabblad in te vullen, hoeft u nooit meer te puzzelen op een relatie en heeft u direct aanknopingspunten voor contact.
Ga de dialoog aan
U kunt meer zichtbaarheid voor uzelf creëren als u converseert op LinkedIn. Discussieer in relevante groepen, reageer op updates van uw relaties, feliciteer iemand met een overstap. Voor luie netwerkers is er de functie ‘Keep in touch’. In dit kader aan de rechterkant van de homepage scrollt u langs vijftien nieuwe ontwikkelingen in uw netwerk zoals jubilea en nieuwe banen. Feliciteren of liken vraagt slechts een muisklik.
Laat zien dat u een mens bent
‘Verkopen is tegenwoordig verboden. We gaan relaties aan,’ zegt Ten Kate. Volgens de LinkedIn-expert brengt social media de menselijke maat terug in de sa-menleving. ‘Op LinkedIn kun je best laten zien wat je privé interesses zijn,’ vindt Ten Kate. ‘Dat is een haakje om binnen te komen. Je wordt toegankelijker.’ Een apart social media beleid binnen advocatenkantoren is volgens Ten Kate niet nodig; dat volgt vanzelf als het bedrijf een duidelijke visie heeft.
Ga bloggen op LinkedIn
In het kader van kennisdelen kunt u natuurlijk een eigen blog bijhouden, maar u kunt uw content ook publiceren op LinkedIn Pulse. Volgens LinkedIn krijgen deze publicaties gemiddeld zes keer meer views van mensen, ook buiten uw directe netwerk. De Amerikaanse marketeer Paul Shapiro onderzocht drieduizend publica-ties op Pulse; hij adviseert de titel te formuleren als een ‘how to’ of een lijstje en acht plaatjes te gebruiken. U vindt het platform onder de link ‘Interests’ op uw profiel.
Onderhoud uw SSI
Uw Social Selling Index is een getal dat aangeeft hoe relevant u bent voor uw netwerk. Tegelijkertijd geeft de SSI u een goed beeld waar u uw activiteiten op LinkedIn nog kunt aanscherpen. LinkedIn berekent uw SSI elke dag opnieuw. Hoe de score wordt opgemaakt, is niet helemaal bekend; LinkedIn geeft wel een aantal indicatoren. Zo draagt een volledig profiel er aan bij en meet LinkedIn in hoeverre u het platform gebruikt om mensen te vinden en daar de interactie mee aan te gaan. Ook de content die u deelt via LinkedIn, de groepen waar u deel vanuit maakt en de reacties die u geeft zorgen voor een hogere SSI. Op https://www.Linkedin.com/sales/ssi kunt u uw eigen, dagelijkse score achterhalen en verbeterpunten voor uw profiel vinden.