Over creativiteit en innovatie bestaan een boel mythes. Bijvoorbeeld dat die het best gedijen als je in een groep lekker onderuit op een loungebank een potje positief out of the box gaat denken. Vooral de fabel over positiviteit is een hardnekkige. Geen brainstorm of de facilitator legt vooraf de regels uit: geen kritiek op elkaars ideeën leveren en ‘geen ja-maar’. O-pen, po-si-tief!
De eerste brainstormvergadering over de nieuwe lay-out van het Advocatenblad (en mijn eerste werkdag als hoofdredacteur a.i.) verliep heel anders. Advocaten trokken stevig van leer, redacteuren deden een duit in het zakje, de NOvA vond het ‘geen stijl’ (maar dat ging dan weer niet over de lay-out) en de uitgever zette zich om heel andere redenen schrap. Niks ‘open blik’, niks harmonie. Niemand was het met elkaar eens.
Toch ligt er anderhalve maand later een strak, nieuw blad voor u met een frisse, maar nog altijd klassieke en journalistieke uitstraling, waar we allemaal volmondig achterstaan (en waaraan de advocatenredactie, gewapend met schaar en Pritt-stift, de laatste hand legde). Door de kleurstelling heel erg van nu; terwijl het font – de neutra-letter die ontworpen werd in de jaren twintig van de vorige eeuw, de tijd waarin ook het eerste Advocatenblad het licht zag – de lange historie van het blad verraadt. Gevuld met journalistieke, redactioneel onafhankelijke artikelen én juridische analyses en opinies. Actueel en ter zake, zoals u dat van ons gewend bent: met een coververhaal over de leadsites die de afgelopen tijd veel stof deden opwaaien (Wat mag nu wel en wat niet? En zijn de gedragsregels nog van deze tijd?); een dubbelinterview met de vertrekkende en de nieuwe, landelijk deken; de laatste ontwikkelingen binnen de rechtsbijstand, maar ook binnen de kinder- en partneralimentatie en het dagboek van een advocaat-stagiaire die straks mogelijk de eerste aanpassing van de net in werking getreden Europese Opvangrichtlijn op zijn geweten heeft.
Al die artikelen laten trouwens ook zien wat wij in die brainstorm over het Advocatenblad ervoeren en wat u als advocaat natuurlijk allang weet: zonder wrijving geen glans. Dat positiviteitsdogma moet nu eindelijk eens naar het rijk der fabelen worden verwezen. Om nieuwe ideeën te genereren, moet het brein namelijk actief zijn, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Dat kan zijn door blijheid (als het maar echt een beetje euforische blijdschap is en geen ingedutte tevredenheid), maar net zo goed door boosheid of ontevredenheid. Niet voor niets verzin je tijdens ruzies stapels inventieve argumenten. Ga voor welk soort innovatie ook dus gerust eens woedend een potje brainstormen, ik kan het u van harte aanbevelen.