Voor één dag zitten Merouan Chourak (12) en Emirhan Ay (11) op de stoel van Erik Geerling, bestuursvoorzitter en partner bij NautaDutilh. Een van hun adviezen voor gezondere arbeidsomstandigheden van advocaten en overig personeel? Ga tijdens de lunch naar buiten!
Om negen uur ’s ochtends komen de ‘bazen van morgen’ op 28 januari aan op het kantoor van NautaDutilh in Rotterdam. ‘We hebben naar de mail gekeken, en bekeken wat er aan werk ligt’, zegt Erik Geerling. ‘En we zijn naar het nieuwe pand gegaan en hebben gezien dat het nog niet af is. We hebben dus nog geen verhuisdatum kunnen vaststellen.’
Merouan en Emirhan zijn twee van de honderd kinderen die verspreid over het land voor een dag ervaren hoe het is om aan de top te staan van een groot bedrijf. Samen met bedrijven als bol.com, Albert Heijn en Philips doet NautaDutilh op deze manier mee aan een initiatief van JINC. Kinderen die opgroeien in omgevingen met een sociaaleconomische achterstand maken tijdens dit project kennis met de positie van CEO’s en directeuren.
Vlak voor de lunchpauze zijn de jonge bazen het meest onder de indruk van het nieuwe kantoorpand dat nu nog in de steigers staat. Merouan: ‘Het is super groot. We zijn ook helemaal boven op de 30e verdieping geweest.’
De leerlingen van groep-8 van de Rotterdamse basisschool De Nieuwe Haven hebben de opdracht gekregen na te denken over de vraag wat de advocaten en overig personeel van NautaDutilh kunnen doen om gezond en fit te blijven. Tijdens de partnerlunch presenteren ze hun advies: Eet gezond, heb plezier in je werk, niet lui worden, buiten lunchen, de trap nemen. En last but not least, noemt Emirhan: ‘een atletiekbaan om het nieuwe kantoor heen bouwen en als je even suf wordt, een rondje buiten op de baan lopen.’
Waarom Merouan en Emirhan voor een dag topadvocaat wilden zijn? Emirhan: ‘Meester heeft voor ons gekozen, maar wij wilden het zelf ook heel graag. We wilden zien wat een advocaat de hele dag doet.’ In tegenstelling tot hun verwachtingen, hebben ze nog geen cliënten gezien. Geerling: ‘Wij hebben veel grote bedrijven als cliënten. Daar hebben we veel telefonisch contact mee en via de mail. We spreken ook wel af, maar zeker niet steeds. De jongens hadden een beeld van volle spreekkamers.’
Sabine Droogleever Fortuyn