‘Dat je in de baarmoeder al een Twitter account kunt krijgen, wil nog niet zeggen dat je met enterprise level software kunt omgaan,’ zei Casey Flaherty bij innovatieconferentie Lexpo vorige week. Techniek an sich is niet genoeg; het gaat erom wat je ermee doet.

Millennials slapen dan wel met hun telefoon en daardoor lijkt het of ze handig zijn met techniek. Maar digital native zijn is niet hetzelfde als tech savvy zegt Flaherty; het feit dat je tools hebt, betekent nog niet dat je weet hoe je ze moet gebruiken. En toch is dat wat advocaten moeten gaan leren; de cliënt wil niet meer betalen voor inefficiënt werk en bedingt daarom korting, meent de voormalig advocaat en KAI-general counsel Flaherty. Het is tijd om technologie echt te gaan inzetten, te leren hoe het werkt en alle functionaliteit te gebruiken om efficiënter te werken. Het valt Flaherty ook op dat de meeste advocaten nog steeds in rekening brengen hoeveel uur ze aan een klus besteden en niet hun toegevoegde waarde. Wat is die ‘added value‘ dan, is een vraag uit de zaal. Bedrijfsjuristen zouden zelf moeten bepalen wat zij als toegevoegde waarde zien, antwoordt Flaherty. Vraag naar bewijs van wat jij als general counsel belangrijk vindt in de vorm van statistieken en demonstraties.

Later op de dag waagde CIO van DLA Piper Daniel Pollick zich aan een aantal trends en voorspellingen voor de toekomst. Zo verwacht hij dat in 2026 computers ongestructureerde data kunnen structureren. Dat kan nu al met e-mail; over tien jaar zou het gemeengoed zijn. Pollick denkt ook dat de wet van Moore, de observatie dat de rekenkracht van computers elke twee jaar verdubbelt, binnenkort stopt. En dat is misschien ook maar goed, denkt Pollick; dan kan de focus verschuiven naar innovatie, structuur en elegantie van apparaten. In 2026 verwacht Pollick dat contracten gedigitaliseerd zijn en meteen aangepast kunnen worden aan veranderende omstandigheden. Ook verwacht de DLA Piper CIO dat documentreview vooral op basis van technologie zal gebeuren. Beveiliging zal eerder op documentniveau bestaan en niet per platform. Als je dan een document deelt blijft het stuk nog steeds dezelfde beveiliging houden.

Mensen willen technologie, voorspelt Pollick, ook advocaten. De bereidheid om te veranderen is er ook, verwacht de CIO. Maar tijd en beschikbaarheid zijn niet genoeg, stipte Flaherty ook al aan. ‘Dat je in de baarmoeder al een Twitter account kunt krijgen, wil nog niet zeggen dat je met enterprise level software kunt omgaan.’ Die software is ook niet intuïtief en vraagt om veel werk en tijd. Uiteindelijk gaat het erom wat je met de tools doet. Omgaan met technologie, ook basics als het Office pakket, zou volgens Flaherty tot de opleiding van advocaten moeten behoren.

Nathalie Gloudemans-Voogd

Advertentie