‘Het provisieverbod is te breed geformuleerd en ouderwets,’ aldus advocaat en ondernemer Philip de Roos donderdagmiddag in het Spoorwegmuseum in Utrecht. De Roos was een van de panelleden die deelnam aan het debat over herziening van de gedragsregels tijdens het NOvA-event ‘Hoe heurt het eigenlijk?’.
Volgens De Roos zijn technologiebedrijven die cliënten aan advocaten helpen een verlossing voor een hele groep consumenten die het moeilijk vinden om een advocaat te vinden. ‘De advocatuur is veel commerciëler dan ze durft toe te geven. Uiteindelijk gaan we dit winnen.’
Volgens ander panellid Bas Martens, oud-deken van de Haagse orde van advocaten en advocaat bij Delissen Martens, is gedragsregel 2 lid 2 er juist ter bescherming van de cliënt. Leonard Böhmer, advocaat bij CMS en oud-deken van de orde van advocaten in Utrecht, is het met hem eens. ‘Je mag niet handelen met cliënten. Dat is wat er nu gebeurt.’
Algemeen deken Bart van Tongeren reageert vanuit het publiek met de stelling dat het provisieverbod niet in beton is gegoten. ‘Er zijn veel mogelijkheden om binnen de regel iets op te zetten. Er zijn al organisaties die keurig volgens de regels werken. Het is dus niet zo dat het absoluut niet kan. Veel dekens zijn er momenteel mee bezig.’
Gespreksleider Jort Kelder eindigt de plenaire discussie met de vraag of de advocatuur nog wel eigen regels nodig heeft. ‘Of moet het beroep van advocaat een vrij beroep worden?’ Vierde panellid Digna de Bruin, voorheen advocaat bij CMS en nu zelfstandig advocaat, deelt het algemeen gehoorde geluid vanuit het publiek. ‘Basisregels zijn goed, maar ik ben tegen te veel regels.’ De Roos: ‘we moeten naar tien geboden. En dat in een infographic.’
De tijdens het evenement verzamelde ideeën en meningen worden door de NOvA overhandigd aan de Commissie Gedragsregels 2017.
Francisca Mebius