Veel traditionele advocatenkantoren voldoen niet aan de verwachting van de klant, blijkt uit een rapport over juridische dienstverlening. Het gaat met name om het gebruik van technologie, transparantie van de prijsstelling en de mate van integratie van professionele adviesdiensten.
De zakelijke markt voor juridische diensten verandert ingrijpend, concludeert RSG Consulting in het onderzoek ‘Toekomstige trends in juridische dienstverlening’. Dat heeft te maken met complexe regelgeving, toenemende risico’s, de opkomst van de digitale economie en de aanhoudende druk om kosten te besparen.
Uit de studie blijkt dat de behoeften van bedrijven drastisch veranderen. Hoewel de vraag naar juridische diensten in het algemeen toeneemt, is er behoefte aan een nieuw soort adviseur die meer dan alleen juridisch advies kan geven.
Een op de drie inkopers wil dat hun juridische dienstverlener commerciële, sector gerelateerde en niet-juridische expertise met zich mee brengt – wat ze momenteel niet doen. Naast het leveren van specifieke juridische diensten, verwachten respondenten dat hun dienstverlener advies en expertise levert die verder gaan dan alleen juridisch (33%). Ruim de helft gaf aan dat ze net zo graag diensten afnemen van niet-traditionele advocatenkantoren.
De studie is uitgevoerd in opdracht van Deloitte Legal.