De onderhoudswerkzaamheden op de website van de Raad voor Rechtsbijstand Mijn RvR stuiten op ergernis in de advocatuur. De website is dit weekend uit de lucht, terwijl het systeem sowieso elke dag tussen tien uur ‘s avonds en zeven uur ‘s ochtends niet bereikbaar is.
Vanaf vrijdagmiddag drie uur is Mijn RvR uit de lucht. Dat schrijft de Raad voor Rechtsbijstand in een melding bij het inlogscherm van de site. ‘De Raad heeft op zeer korte termijn besloten dit onderhoud door te laten gaan. Voor het geval u met een aanvraag bezig bent iets voor 15.00 uur, is sterk aan te raden deze als concept op te slaan en (eventueel) zaterdag weer op te pakken.’ In een – ander – bericht op haar website kondigt de Raad voor Rechtsbijstand aan dat de onderhoudswerkzaamheden tot en met zondag duren.
Advocaat Steven Kroesbergen (Storm van ’s Gravensande advocaten) onder meer op het gebied van ICT Recht en ondernemingsrecht, ergert zich aan deze beperkte bereikbaarheid van Mijn RvR. ‘Waar ik me los van deze werkzaamheden vooral aan stoor, is dat de site iedere dag tussen tien uur ‘s avonds en zeven uur ‘s ochtends down is. Als je piketdienst hebt, en je wordt ’s avonds niet lekker, kun je niet in de piketplanning in het systeem kijken wie de reserve-advocaat is. Dat is erg irritant.’
Een piketadvocaat kan in zulke gevallen tussen zeven uur ‘s ochtends en acht uur ‘s avonds contact opnemen met de medewerker van de helpdesk, laat een woordvoerder van de Raad voor Rechtsbijstand weten. ‘De helpdeskmedewerker zorgt dan voor de noodzakelijke aanpassing in het piketsysteem.’
Bij de werkzaamheden van komend weekend in Mijn RvR gaat het om uitzonderlijke werkzaamheden. De onderliggende serverstructuur van Mijn RvR en het daarmee samenhangende interne systeem worden vernieuwd. ‘Na een regulier onderhoud testen wij het systeem om er zeker van te zijn dat alles na live-gang weer goed werkt. Daarvoor wordt een tijdsmarge ingebouwd. De tijdsmarge van een weekend voor het aanstaande geplande onderhoud is bij uitzondering wat langer dan gebruikelijk,’ zegt de woordvoerder.
Gedurende de werkzaamheden aan Mijn RvR, komend weekend, kunnen piketadvocaten de piketplanning niet checken in het systeem. Ze kunnen in Mijn RvR ook geen ruilingen of waarnemingen invoeren. De telefonische helpdesks blijven wel beschikbaar, maar medewerkers kunnen niet in het systeem, schrijft de Raad voor Rechtsbijstand. ‘Mogelijk kan uw vraag dus niet direct beantwoord worden.’ Maandag 22 augustus zijn Mijn RvR en de telefonische helpdesk weer volledig operationeel, schrijft de Raad. ‘Uw opgeslagen concepten op de startpagina van Mijn RvR blijven wel gewoon bewaard. Door zeer recente besluitvorming over deze onderhoudsplanning, was eerdere berichtgeving niet mogelijk. Excuses voor het eventuele ongemak.’
De woordvoerder vult aan: ‘We het snappen dat dit vooral voor piketadvocaten erg vervelend is. Besluitvorming over dergelijke werkzaamheden volgen kort op allerlei testen. De Raad ziet in dat een eerdere voorlopige aankondiging helpt bij advocaten om zich erop in te stellen dat Mijn RvR mogelijk tijdelijk niet beschikbaar is. Dit gaan we in de toekomst voortaan eerder aankondigen.’
Sabine Droogleever Fortuyn