Na de werkzaamheden aan Mijn RvR van afgelopen weekend, was de site van de Raad voor Rechtsbijstand opnieuw lange tijd uit de lucht. Zowel maandag als dinsdag is de site urenlang niet toegankelijk geweest. ‘Hier word ik zo moedeloos van,’ twittert advocaat Steven Kroesbergen.
‘De werking van Mijn RvR blijft mede door onvoorziene omstandigheden onvoorspelbaar,’ schreef de Raad voor Rechtsbijstand dinsdagochtend op haar site. ‘Daarom blijft Mijn RvR afgesloten tot we een goede werking kunnen garanderen.’ Advocaat Steven Kroesbergen (Storm van ’s Gravensande advocaten) stoort zich enorm aan deze gang van zaken. ‘Hier word ik zo moedeloos van. Mijn vingers jeuken dan om mijn oude professie maar weer op te pakken. #ICTFaillure,’ twittert hij. Voordat hij de advocatuur in ging, werkte hij als ondernemer in de ICT. ‘Ik weet uit eigen ervaring in de ICT dat het wel mogelijk is om een site in de lucht te houden, terwijl je eraan werkt. Ik wil in Mijn RvR dossiers controleren, maar dat kan niet omdat de Raad aan het prutsen is. Computers zijn nooit onvoorspelbaar, hooguit is de software niet goed.’
‘We lopen hier keihard tegenaan,’ zegt Kroesbergen. ‘Op kantoor hebben we een medewerker die hier twee dagen per week zit om toevoegingen in het systeem in te voeren. Zij zit nu met lege handen.’ Om zich heen hoort Kroesbergen van advocaten dat ze niet meer zeker weten of ze toevoegingszaken wel willen blijven doen. Zelf twijfelt hij daar niet aan. ‘Maar als het systeem zo inefficiënt werkt, wordt het wel lastig.’
Dinsdagmiddag kondigt de Raad aan dat de site vanaf 15.00 uur weer operationeel is. ‘Onze ICT-leverancier heeft vanochtend een alternatief gevonden (een zogeheten ‘workaround’) waardoor Mijn RvR weer beschikbaar is om in te werken. Deze workaround is stabiel, ook na uitvoerig testwerk binnen de Raad en met behulp van advocaten.’
De oorzaak van de verstoring is inmiddels ook boven water. Deze bleek te liggen in een fout in een door de Raad gebruikte component van een applicatie. ‘Uit de eerdere testen kwam dit probleem niet naar voren,’ schrijft de Raad. Samen met haar ICT-leverancier kijkt de Raad naar de planning voor de definitieve oplossing. ‘Voordat we hierover een besluit nemen en hiertoe over gaan, moet dit uiteraard zeer goed getest worden. Deze overgang mag een goede verwerking van uw aanvragen in Mijn RvR niet in de weg staan. We gaan hier daarom zorgvuldig mee om.’