Advocaten die willen werken in het systeem van de Raad voor Rechtsbijstand, Mijn RvR, kunnen daarbij nog steeds problemen ondervinden. De fout in de software, na onderhoud aan Mijn RVR, is inmiddels opgelost. Toch vertoont de site nog steeds kuren.
‘We hebben helaas te maken gehad met momenten dat Mijn RvR niet beschikbaar was,’ schrijft de Raad voor Rechtsbijstand in een bericht van 1 september op haar website. Van vrijdagmiddag 19 augustus tot en met zondag 21 augustus was Mijn RvR uit de lucht wegens onderhoudswerkzaamheden. De dagen daarna was de site opnieuw urenlang niet toegankelijk.
Dinsdagmiddag 23 augustus kondigde de Raad aan dat de site weer operationeel was. Als oorzaak van de verstoringen noemde de Raad een fout in een door de Raad gebruikte component van een applicatie. Ruim een week later werkt het systeem nog steeds niet naar behoren.
Advocaten kunnen er tegenaan lopen dat beschikkingen (in pdf-formaat) niet op de juiste manier worden weergegeven. ‘De beschikkingen staan wel juist in ons interne systeem en uw aanvragen worden dus ook op de juiste wijze behandeld,’ schrijft de Raad op haar website.
Een ander probleem is dat ingevulde gegevens in Mijn RvR kunnen verdwijnen. ‘Dit is door een aantal gebruikers bij ons gemeld’, aldus de Raad. Ook kan het voorkomen dat advocaten een ‘WildFly’-foutbericht krijgen. ‘Dit is een melding van een onderliggende applicatie die eigenlijk niet naar voren zou mogen komen. Wij adviseren u opnieuw in te loggen als dit gebeurt,’ schrijft de Raad.
De praktijk van advocaat Rob Müller (Lam&Müller Advocaten en Mediators) bestaat voor driekwart uit toevoegingszaken. Voordat er werkzaamheden waren aan Mijn RvR, had hij problemen met het opslaan van een concept in het systeem. ‘Ik heb hierover gebeld. Er werd mij geadviseerd om Mozilla Firefox te gebruiken. Nu, na de werkzaamheden, lukte het me niet meer om via Firefox in te loggen in het systeem. Google Chrome doet het wel. Maar ik vrees dat ik met Google Chrome weer problemen krijg met het opslaan van een concept.’
De Raad adviseert op haar website alleen gebruik te maken van Internet Explorer en Mozilla Firefox. ‘De laatste en een na laatste versie van deze browsers worden door Mijn RvR ondersteund.’
Müller ergert zich enorm aan de storingen in Mijn RvR. ‘Als ik tijd aan dergelijke ongein moet besteden, gaat dit ten koste van mijn omzet en dus mijn inkomen. Iemand in loondienst krijgt aan het eind van de maand gewoon salaris, al is hij of zij met niets anders bezig dan trachten de problemen te lijf te gaan.’
De Raad zoekt naar de oorzaken van de storingen en de beste permanente oplossing voor de problemen. ‘We zijn ons bewust van de overlast die het voor u meebrengt. Onze welgemeende excuses daarvoor. We doen alles wat mogelijk is om de werking van Mijn RvR zo spoedig mogelijk te optimaliseren.’
Sabine Droogleever Fortuyn