Zijn incassokosten onjuist berekend? Dat achterhaalt de vandaag gelanceerde Incassobot, volgens de oprichter ‘Nederlands eerste robotadvocaat’. Door vragen te beantwoorden die deze chatbot genereert is duidelijk of de kosten te hoog zijn. Ook produceert Incassobot dan meteen een brief om op te komen tegen onjuiste incassokosten.

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt bleek vorig jaar al dat ongeveer twintig procent van de geanalyseerde incassobrieven uitging van een onjuiste berekening van incassokosten. Dat gegeven was aanleiding voor Jochem Gietema om een incassochatbot te bouwen. Incassobot, gelanceerd op 3 oktober, berekent aan de hand van vragen of de incassokosten te hoog zijn. Als dat het geval is, krijgt de gebruiker na een aantal aanvullende vragen (naam, referentienummer) een voorbeeldbrief om op te komen tegen die kosten.

‘Er zijn online al een calculator en voorbeeldbrieven beschikbaar, maar dat zijn twee verschillende tools die bovendien vaak in niet al te makkelijke taal zijn gemaakt,’ zegt Gietema. De masterstudent IE- en ICT-recht en strafrecht liet zich inspireren door legal tech start-up DoNotPay.co.uk die Britten onder meer helpt bezwaar te maken tegen parkeerboetes. In tegenstelling tot DoNotPay zegt Gietema wel gebruik te maken van een beveiligde verbinding.

De rechtenstudent noemt zijn product ‘robotadvocaat’ omdat de software advocaten helpt juridisch onderzoek te doen. In de toekomst hoopt hij de dienst uit te breiden naar andere rechtsgebieden.

Nathalie Gloudemans-Voogd

In het komende Advocatenblad (vanaf vrijdag in de postvakjes) staat een overzicht van andere Nederlandse legal tech start-ups, zoals Appjection en Clocktimizer.

Advertentie