Advocaten doen het niet vaak en niet graag: een klacht indienen tegen een beroepsgenoot. Drie advocaten vertellen over hun afwegingen om al dan niet een kwestie te laten voorleggen aan de tuchtrechter.
Paul van Passel, advocaat bij Alkemade & Van Passel Advocaten in Nijmegen:
‘Ik merk dat de welwillendheid tussen advocaten onderling wel minder is geworden. Toch wil je geen klacht indienen tegen een collega of confrère; ik wil eerst het verhaal van de andere kant horen. Eén keer heb ik het overwogen. Er was van mij een toevoeging overgenomen waarover de andere advocaat nog moest afrekenen, maar die gaf geen thuis. Uiteindelijk heb ik de deken benaderd om te bemiddelen en dat is goed verlopen. De deken had het terecht gevonden als er een klacht was ingediend. Maar we hebben net als piraten een code. Als we die overboord gooien wordt het een jungle.’
Geeske van Campen, familierechtadvocaat bij Holla Advocaten in Den Bosch:
‘Je wilt niemand pakken en klagen is ook niet altijd in het belang van je cliënt. Ik heb vaker overwogen een klacht in te dienen. Regelmatig zie ik ernstige overtredingen van de gedragsregels. Maar mijn cliënten zijn niet gebaat bij een oorlog tussen advocaten. Uiteindelijk heb ik maar één keer een klacht ingediend. Het was een aansprakelijkheidskwestie: ik had een zaak overgenomen van een advocaat die een beroepsfout had gemaakt. Ik heb die niet meer recht kunnen zetten. Mijn cliënten heb ik geadviseerd die advocaat aansprakelijk te stellen. Het oordeel van de raad van discipline weegt in zo’n civiele procedure toch mee. Vanuit juridisch perspectief moest ik wel.’
Jeroen Veldhuis, advocaat bij Visser & Van Solkema Advocaten in Amsterdam:
‘Ik zie wel vaker schending van de gedragsregels. Op zitting uit de school klappen over schikkingsonderhandelingen
zonder toestemming bijvoorbeeld. Dat kap ik meteen af. Je hebt geen toestemming, dat is in strijd met de gedragsregels en dus klachtwaardig, zeg ik dan. Toch heb ik nog nooit een klacht ingediend. Dat heeft meer met tijd en kosten te maken. Je bent er toch wel even mee bezig. De vraag is ook: wie gaat het betalen en wat schiet je cliënt er mee op? Ik voel me niet zo’n hoeder van de advocatuur dat ik degene ben die dan maar een klacht moet indienen tegen elke overtreding van de gedragsregels.’