Er wordt niet zoveel gelachen in de juridische branche, denken werknemers. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok | Netpanel in opdracht van zorgverzekeraar Aevitae. Slechts één procent van de 1640 respondenten denkt dat er in de juristerij het meest gelachen wordt van alle branches.
Lachen op het werk vinden werknemers belangrijker dan dat er goede koffie of thee te krijgen is. Uit het onderzoek van Ruigrok | Netpanel blijkt dat 87 procent van de respondenten lol op het werk (zeer) belangrijk vindt; wat er uit de koffieautomaat komt vindt 77 procent belangrijk of zeer belangrijk. Lachen op het werk vinden werknemers zelfs van zoveel gewicht dat meer dan een kwart zou overwegen van werkgever te wisselen als er te weinig gelachen zou worden.
Werkgevers moeten actie ondernemen om te zorgen voor meer ginnegap op het werk, vindt 28 procent van de onderzochte werknemers. Meer dan een kwart van de werknemers lacht niet dagelijks op het werk en een derde wordt nooit tot een enkele keer aan het lachen gemaakt worden door hun manager.
In de juridische wereld valt niet zoveel te lachen, verwachtten de respondenten. Op de vraag in welke branche de 1640 onderzochte werknemers verwachten dat het meest gelachen wordt, scoort ‘horeca en toerisme’ met 33 procent het hoogst. De verwachting dat het meeste lol gemaakt wordt in de juridische branche ligt op slechts één procent.
Nathalie Gloudemans-Voogd