Advocatenkantoren kunnen er vanaf deze week, via de tool van advocaatscore.nl, voor kiezen om beoordelingen van cliënten te vragen en te tonen op de eigen website. De tool kan intern en extern worden gebruikt. Intern om eigen medewerkers te beoordelen. Extern voor betere vindbaarheid in Google.

Het idee is ontstaan vanuit advocaatzoeken.nl, vorig jaar gestart door drie ondernemers met een juridische achtergrond. ‘Vanuit dit initiatief kwamen we erachter dat advocaten nog relatief onbekend zijn met reviews, terwijl dit in heel veel andere branches de normaalste zaak van de wereld is,’ vertelt Albert Munneke, een van de drie ondernemers.

Via de widget van advocaatscore.nl worden cliëntervaringen op een intern, afgeschermd dashboard gepubliceerd. ‘Kantoren gebruiken deze feedback ter beoordelingen en ontwikkeling van hun advocaten,’ aldus Munneke. De reviewtool kan ook extern worden gebruikt. Het gemiddelde van alle reviews resulteert in een cijfer dat wordt weergeven in een keurmerk. Kantoren kunnen dit keurmerk plaatsen op hun website. ‘Google zal dat belonen met sterren in de zoekresultaten en mogelijk een hogere positie.’

De negatieve reviews worden volgens Munneke niet uit het systeem gefilterd, omdat het systeem dan niet meer betrouwbaar is. Wel bestaat er een mogelijkheid tot verbetering. ‘Positieve reviews worden direct op de website geplaatst, negatieve beoordelingen blijven twee weken in quarantaine. De advocaat kan in die twee weken in contact treden met de beoordelaar en deze kan de review nog aanpassen. Na twee weken wordt de review alsnog gepubliceerd.’

Munneke spreekt van een win-winsituatie. ‘Cliënten krijgen meer inzicht in de dienstverlening van advocaten, terwijl advocaten de beoordelingen kunnen gebruiken om zich te profileren. Eens per jaar ontvangen deelnemende kantoren een officieel certificaat met het gemiddelde cijfer van het kantoor. Leuk voor aan de muur of in de haard, dat ligt aan de kwaliteit van het kantoor.’

De drie ondernemers achter advocaatscore.nl, die naar eigen zeggen tienduizenden euro’s in de tool investeerden, hebben grote verwachtingen van het keurmerk. ‘Uit onderzoek blijkt dat mensen twaalf keer meer vertrouwen hebben in een externe beoordelingstool zoals Advocaatscore dan in beweringen van advocaten op de eigen website.’

Munneke en zijn mede-ondernemers werken samen met Klantenvertellen, marktleider in online beoordelingen. Aanstaande vrijdag starten de eerste twee advocatenkantoren met de tool. Het gaat om Van Hartingsveldt Schönhagen Ossentjuk Advocaten en om Van Dijk Advocatenkantoor.

Francisca Mebius

Advertentie