Het Amsterdams-Rotterdamse advocatenkantoor Griph laat in de maand mei cliënten bepalen wat zij willen betalen. ‘De mails stromen inmiddels binnen,’ aldus Maud Meekel, projectmanager bij Griph. De actie vindt voor de eerste keer plaats. 

Cliënten kunnen via de website een aanvraag indienen. Na het beschrijven van het juridische vraagstuk wordt door een van de vijf advocaten of twee fiscalisten van het kantoor contact opgenomen. ‘Ze kijken dan wat er precies moet gebeuren en geven een indicatie van het bedrag dat normaal gesproken zou worden gevraagd,’ vertelt Meekel. ‘Klanten bepalen vooraf wat ze betalen, maar het bedrag moet wel kostendekkend zijn.’

Als de aanvraag niet in mei kan worden afgehandeld, worden aanvullende afspraken gemaakt. ‘We maken bij het verwerken van de aanvragen geen onderscheid tussen complexe en relatief gemakkelijke zaken,’ aldus Meekel. ‘Als een zaak echter enorm veel werk is, stemmen we met de cliënt af wat in dat geval na mei verder een reële vergoeding is.’

Advertentie