Zowel cliënten als de beroepsgroep zelf vragen om een innovatieve manier van werken binnen advocatenkantoren. Dat kwam naar voren in de speech van Harvard Law School professor David Wilkins, tijdens het tweedaagse innovatie event Lexpo deze week in Park Plaza Amsterdam Airport in Lijnden.

De juridische markt verandert en daarmee de behoefte van de cliënt. Dat concludeert keynote speaker David Wilkins (zie foto), professor van de Harvard Law School in zijn speech. De globalisering en de groeiende informatie technologie noemt Wilkins als enkele trends die deze veranderingen veroorzaken. Cliënten hebben ook steeds meer toegang tot informatie en de concurrentie tussen juridische dienstverleners neemt toe. Het is dan ook niet voor niets dat Wilkins de nieuwe markt beschrijft als ‘the global age of more for less.

Maar betekent dit ook ‘The end of lawyers’? Wilkins denkt van niet. ‘De business en cliënten willen stabiliteit, zei Christ’l Dullaert, directeur van recruitmentbureau voor interim advocaten en notarissen Le Tableau, na afloop van Wilkins speech. ‘Daarvoor is volgens Wilkins wetgeving nodig en juristen blijven dus een rol spelen.’

In zijn speech stond Wilkins ook stil bij de mensen die werkzaam zijn binnen de juridische dienstverlening. De beroepsgroep is jonger geworden, steeds meer vrouwen en minderheden treden toe tot de beroepsgroep. Hij gaat hierbij uit van cijfers van de Amerikaanse markt. De nieuwe generatie millennials vraagt volgens Wilkins om een andere manier van werken. ‘What do millennials want?’, vraagt Wilkins de zaal. Om vervolgens te concluderen dat ze zich bij het kantoor betrokken willen voelen en zich willen inzetten voor duurzame, idealistische, vernieuwende projecten. Wilkins benadrukt daarbij dat om te kunnen innoveren, de oude en de nieuwe garde binnen advocatenkantoren, veel meer moeten gaan samenwerken.

Bas Boris Visser, advocaat en Global Head of Innovation and Business bij Clifford Chance, herkent veel van Wilkins bevindingen. Met een vernieuwende manier van dienstverlening speelt Clifford Chance in op de veranderende vraag vanuit de markt, vertelt Visser. ‘We hebben bijvoorbeeld  een product  gelanceerd op het gebied van automatisering van documentatie, Clifford Chance Dr@ft, waar we templates van cliënten automatiseren en in onze  private cloud plaatsen. Cliënten nemen dan een abonnement op dit product en kunnen eenvoudig  documenten genereren in hun eigen huisstijl door een vragenlijst in te vullen.

Binnen Clifford Chance ziet hij ook hele nieuwe functies ontstaan. ‘Bijvoorbeeld die van data-science analists. Zij doen onderzoek naar de relatie tussen onze publicaties  en de specifieke interesses van  cliënten, maar zijn ook bezig met de vraag hoe we de data, die ons kantoor in huis heeft, veel beter kunnen gebruiken.’

Ook Steven ter Horst, Chief Innovation Officer bij Houthoff Buruma vindt Wilkins visie herkenbaar. ‘Bijvoorbeeld dat je steeds meer toegaat naar een technologie gedreven organisatie.’ Samenwerking is volgens Ter Horst essentieel om te kunnen vernieuwen. Zijn aandachtsgebied als chief innovation officer is volgens hem dan ook geen ‘exclusief domein’. ‘Innovatie moet een thema van de hele organisatie zijn.’

Beeld: Sven Benjamins
Sabine Droogleever Fortuyn

Sabine Droogleever Fortuyn

Redacteur

Profile page
Advertentie