Inhouse corporate advocaten zien ‘nee’ zeggen als laatste redmiddel, aldus Richard Moorhead, hoogleraar ethiek en recht in Londen, tijdens het congres Legal Ethics and Corporate Lawyers: friends or foes?. Ze zijn bang om als moeilijk te worden gezien en dat collega’s vervolgens niet meer naar hen toekomen voor advies.
Die conclusies volgen uit zijn onderzoek Risk & Ethics uit 2015. Hierin is onderzocht in hoever inhouse advocaten bereid zijn risico’s te nemen en waar ze de streep trekken. De ondervraagden bleken moeilijk aan te kunnen geven waar hun ethische grenzen liggen. Ook gaven ze aan dat er geen algemene richtlijnen zijn voor ‘rode vlaggen’. Daarnaast blijken de ethische grenzen van het bedrijf belangrijker te zijn dan die van de advocaat zelf. Ten slotte is er nog een groep geïnterviewden die aangaf dat ze in dienst zijn van het bedrijf en daarom niet zelf verantwoordelijk zijn. Het advies van de advocaat is tenslotte maar een advies en hoeft niet te worden opgevolgd, zo luidt hun redenering.
‘Worden er wel risico’s genomen, dan is dat overigens meestal niet uit zorg voor hun cliënt, maar uit een zeker egoïsme om zelf vooruit te kunnen,’ vertelt Moorhead. ‘Ik zeg overigens niet dat inhouse corporate lawyers geen moreel besef hebben, maar het zou goed zijn om daar in de opleiding meer op te focussen. Zowel voor hen als voor het bedrijf waarvoor zij werken, is dit van belang.’