Het juridisch adviesbureau DeJuristen uit Gent heeft een juridische robot gelanceerd: Lee & Ally. De chatbot, die functioneert door middel van artificiële intelligentie, beantwoordt juridische vragen op basis van een juridische databank.
Op korte, gerichte vragen (‘Kan ik auteursrechten overdragen?’) geeft de chatbot, wiens naam is afgeleid van ‘legally’, automatisch juridisch advies aan start-ups en tech starters in Vlaanderen. Aan de hand van trefwoorden tracht de chatbot te achterhalen wat het juiste antwoord is. Mocht de vraag te complex zijn, dan zit er achter de schermen een ‘echte’ helpdesk klaar om de vraag verder af te handelen.
Voor het stellen van vragen is een account nodig. Die kost maandelijks 35 euro voor de bètaversie. In januari moet de professionele versie online komen. Die biedt ook juridische documenten en gaat 99 euro per maand kosten.
Uitbreiding Lee & Ally
De bedoeling is om de chatbot aankomende januari te lanceren in Nederland. DeJuristen Amsterdam is momenteel bezig met de verdere ontwikkeling. Ook uitbreidingen naar Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk staan op de planning. ‘Hier dromen we al zeven jaar lang van,‘ zegt Matthias Dobbelaere-Welvaert, managing partner van theJurists Europe, waar het adviesbureau deel van uitmaakt. ‘De technologie is nu eindelijk zover om een betekenisvolle schokgolf door het juridische landschap te laten gaan.‘
Vooralsnog is het niet de bedoeling om de software te verkopen, het blijft een exclusief product van het adviesbureau. De chatbot is te vinden op de website www.leeally.com.