Met meer dan zeventienduizend advocaten in Nederland is het niet makkelijk om boven het maaiveld uit te steken. Wat maakt u tot een meesterlijk merk?
Door Sylvia Kuijsten
Investeren in het op de markt zetten van uzelf als advocaat kost tijd. Volgens Catriona Ravelli (51), communicatieprofessional en auteur van het boek Word een Meesterlijk Merk! Personal branding voor ambitieuze advocaten, is het zelfs een proces dat een hele carrière voortduurt.
‘Een sterk merk heeft drie belangrijke kwaliteiten,’ betoogt Ravelli. ‘Het is onderscheidend, wat betekent dat het staat voor iets unieks. Het is relevant voor (potentiële) cliënten en voorziet in hun behoefte op een betrouwbare manier. En het is consequent in het overbrengen van de kernboodschap aan de doelgroep.’
Elke advocaat en elk kantoor is een merk, meent Ravelli. ‘Hoewel merken meestal worden geassocieerd met consumentenproducten, worden ook advocaten en advocatenkantoren beoordeeld op perceptie, realiteit en reputatie. Hoe zien mensen uw bedrijf voordat zij u hebben ontmoet, wat zijn de ervaringen van klanten en wat zeggen mensen over u? Het is verstandig daar serieus mee om te gaan en aandacht aan te besteden.’
Checklist voor een meesterlijk merk
- Laat uw potentiële cliënten zien wie u als persoon bent, niet slechts wat u als advocaat doet.
- Definieer voor uzelf wat uw unieke eigenschappen en specifieke talenten zijn. Dit is de basis van uw meesterlijke merk. Hierbij kunnen juist de schijnbaar onbelangrijke karaktereigenschappen u tot een bijzonder persoon maken.
- Beantwoord voor uzelf de vraag waarom u advocaat bent geworden. Als ‘geld verdienen’ uw enige drive was (en is), dan zult u niet veel plezier uitstralen en zullen anderen u niet snel positief waarderen.
- Kies voor een duidelijke doelgroep en maak ook zichtbaar dat u voor deze doelgroep hebt gekozen. Zorg ervoor dat u alles over deze doelgroep te weten komt. Hoe smaller de gekozen doelgroep, hoe makkelijker dat is.
- Vraag eens aan uw cliënten wat zij prettig vinden aan de samenwerking met u of uw kantoor. Zo komt u erachter wat de perceptie op uw merk is.
- Houd contact met voormalige cliënten. Zo blijft u top of mind bij deze belangrijke groep. Het regelmatig verzenden van een nieuwsbrief kan een goed middel zijn.
- Het ontwikkelen van een succesvol meesterlijk merk vraagt tijd en is een doorlopend proces. Het dient voortdurend te worden gemanaged.
- Focus in uw communicatie met potentiële cliënten wat meer op luisteren dan op spreken. Uw communicatie wordt beter en uw merk sterker.
- Ongeveer twintig procent van uw merk wordt bepaald door visual branding. Besteed aandacht aan hoe u zich kleedt, hoe u zich presenteert.
- U kunt geen succesvol meesterlijk merk worden als u geen plezier hebt in uw werk én uitstraalt!
Dit artikel is ook verschenen in het Advocatenblad van september 2017.