Het Gentse advocatenkantoor De Groote De Man heeft voor zijn schuldvorderingsplatform Unpaid de innovatieprijs van The Financial Times ontvangen. Dat meldt de Vlaamse zakenkrant De Tijd.
Via het platform kunnen bedrijven facturen van zakelijke klanten online invoeren. Die kunnen vervolgens automatisch worden geclaimd zonder dat zij naar de rechtbank moeten. Het algoritme achter de website controleert of de factuur in aanmerking komt voor een claim en stuurt die automatisch richting een gerechtsdeurwaarder.
Dat scheelt een hoop kosten: Unpaid vraagt veertig euro aan dossierkosten plus een voorschot op gerechtsdeurwaarderskosten. Die worden later verhaald op de tegenpartij. Een noodzakelijke ontwikkeling volgens het kantoor: ‘Het betalen van een duur uurloon voor taken die ook door een computer uitgevoerd kunnen worden, is niet meer van deze tijd.’
Broodroof
Kritiek dat dergelijke automatisering broodroof betekent voor advocaten is onzin, zegt Peter van Hende, innovatiemanager bij De Groote De Man. ‘Door de inefficiëntie van het gerechtelijk apparaat en de hoge financiële drempel stappen veel potentiële cliënten net niet naar een advocaat. We trekken nu juist mensen aan die vroeger de drempel niet over raakten.’
Het kantoor is van plan om nog meer innovatieve ideeën door te voeren. Van Hende: ‘Er is nog heel wat laaghangend fruit.’