Het Haagse advocatenkantoor Delissen Martens stelt vanaf deze maand in samenwerking met uitgeverij Wolters Kluwer gratis interactieve modellen van contracten en overeenkomsten ter beschikking. Hiermee kunnen gebruikers zelf contracten opstellen, bewerken en ondertekenen.
‘We wilden interactieve contracten online aanbieden, maar merkten dat het ontwikkelen en bijhouden van content tijdrovend is,’ zegt Olivier van Hardenbroek, advocaat en partner bij Delissen Martens. ‘Wolters Kluwer had deze contracten al in bezit en wilde wel samenwerken.’
Praktijk
‘Aan onze al bestaande modellen met “platte tekst” hebben we een extra dimensie toegevoegd,’ zegt Vincent Boshoven, productmanager bij Wolters Kluwer. ‘Als de klant een contract wil opstellen, wordt hij nu middels een interactief vraag en antwoordspel geholpen om het compleet te maken.’
Via de overzichtspagina met modellen op de website van Delissen Martens kunnen geïnteresseerden zich kosteloos aanmelden door naam, telefoonnummer, e-mailadres en het gewenste contract door te geven. Binnen een kwartier volgt een gebruikersregistratiemail van Wolters Kluwer met daarin de link naar een registratiepagina van de uitgeverij. Na registratie volgt een activeringslink, waarna een persoonlijk profiel wordt gecreëerd bij Wolters Kluwer en via de website van Delissen Martens toegang wordt verleend tot de modellen.
Van Hardenbroek geeft toe dat dit systeem omslachtig is. ‘Dat proberen we in de toekomst gebruiksvriendelijker te maken.’ Boshoven beaamt dat. ‘Wel werkt het systeem met een single sign-on registratie. Het aanmeldproces hoeft dus maar één keer te worden doorlopen.’
Samenwerken en klantbehoefte
De samenwerking tussen het advocatenkantoor en de uitgeverij ontstond na een toevallige ontmoeting op een persdag. Beide partijen waren op dat moment bezig met initiatieven omtrent het aanbieden van modelcontracten, waarna de handen ineen werden geslagen.
Voor Delissen Martens is het project een mooie manier om zich te onderscheiden; het is het eerste advocatenkantoor dat dergelijke interactieve modellen beschikbaar stelt. ‘Aan de modelcontracten willen we niet verdienen,’ zegt Van Hardenbroek. ‘We hopen wel dat mensen na het invullen van de modelcontracten en -overeenkomsten voor verdere informatie contact opnemen met een van onze advocaten.’
Voor Wolters Kluwer is het interessant om te kijken waar de klantbehoefte ligt. ‘We hebben door het interactief maken van de statische modellen een laagdrempeliger product gecreëerd. De modellen zijn al langer beschikbaar, maar die waren altijd vrij statisch,’ aldus Boshoven. ‘De samenwerking is vooral interessant om te kijken of we afnemers als Delissen Martens met hulp van onze content een dienst kunnen bieden om met potentiële klanten in contact te komen.’