Het achterblijven van digitale vaardigheden van juristen is een terugkerend thema op elk congres, borrel, vergadering of andere bijeenkomsten waar juristen samenkomen. Zijn advocaten en notarissen en hun medewerkers digitaal onhandig of zelfs digibeet? Of onwillig misschien?

Een veel gehoord argument is dat de branche conservatief en traditioneel is en weinig affiniteit heeft met automatisering. Maar is dat werkelijk de achterliggende reden? ICT’ers maken het juristen niet makkelijk. Andersom ook niet. Er zijn twee fundamentele oorzaken die aan de basis liggen van de juridische software jungle.

Versnippering
Reeds eerder schreef ik over de veelheid aan applicaties, speciaal voor de juridische branche. Voor elke eenvoudige taak die binnen de juridische omgeving uitgevoerd moet worden is een applicatie te vinden die -volgens de specificaties- zonder uitzondering de allerbeste oplossing is. Er zijn werkelijk tientallen voorbeelden te noemen. Afhankelijk van de omvang van het kantoor kan het aantal applicaties gemakkelijk tot een duizendtal oplopen.

Elke applicatie ontstaat uit een behoefte die is geuit door een potentiële gebruiker of een kans die is gespot door de makers. Soms afkomstig uit een andere branche of een ander land. En ogenschijnlijk uit een ander universum. Steeds aangepast voor de juridische markt. Elke applicatie heeft zo zijn eigen kenmerken en functionaliteit en gegevens in de applicaties overlappen. Elke applicatie moet op een andere manier worden bediend, er zijn geen overkoepelende afspraken of standaard conventies. Gevolg is dat dezelfde gegevens in meerdere databanken worden opgeslagen en alle databanken hebben andere knoppen en een ander uiterlijk. Hoe frustrerend is dat voor juristen? Kunnen we juristen dan nog verwijten dat ze digibeet zijn?

Alfa en bèta
Juristen en ICT’ers denken anders. Hun manier van denken is -generaliserend- te onderscheiden in alfa- en bètadenken. Kort door de bocht: juristen zijn alfa’s, ICT’ers zijn bèta’s. Bèta’s worden vaak gezien als nerds, betweters, arrogant en saai. Zo, die komt aan. Alfa’s worden vaak gezien als afwachtend, irrationeel, geneigd tot liegen en licht neurotisch. Vat dit allemaal niet persoonlijk op, dit is niet het punt dat ik wil maken.

Automatisering is noodzaak in de juridische branche. Waar geautomatiseerd wordt, zijn meestal bèta’s aan het werk. Zij moeten met hun expertise helpen het werk van alfa’s te verlichten, te vereenvoudigen, te verbeteren. Dat gaat niet zonder diepgaande kennis van de werk- en denkprocessen van alfa’s. Er zal intensief overlegd moeten worden, toegelicht en uitgediept. Stel je eens voor: hoe gaat een afwachtende, irrationele, leugenachtige neuroot een saaie, nerdy en bovendien arrogante betweter uitleggen hoe zijn bedrijfsprocessen werken. Dat is niet altijd even eenvoudig, maar kan wel degelijk. Het vergt wat extra sociale vaardigheden.

Het kan ook anders
Bij Trivium Software werken geen techie hipsters, maar gedreven consultants en ontwikkelaars die geloven dat je met een compleet softwarepakket dat consistent bediend kan worden juristen verder kunt helpen. We werken graag samen met kantoren die begrijpen dat slim en efficiënt werken een praktijk rendabel maakt en er meer tijd over blijft om te besteden aan de leuke dingen van het vak: de inhoud! Wilt u met mij of mijn collega’s hierover van gedachten wisselen en uw visie op de moderne praktijk met ons delen, aarzel dan niet om contact met mij of een van mijn collega’s te zoeken. We denken graag met u mee over de beste oplossing voor úw praktijk.

Ben van Hengstum
Directeur Trivium Software

Advertentie