De Telegraaf had op 17 november de conclusie snel getrokken: er is een concurrentieslag gaande tussen de advocatenkantoren op de Zuidas en die in Utrecht. Dat beeld zou de video JY in Utrecht tenminste oproepen, een promotiefilmpje dat speciaal voor het Jonge Balie Congres 2017 werd gemaakt.
In de video van ruim drie minuten zien we een jonge advocaat – het is Juliette Wareman, voorzitter van de Vereniging De Jonge Balie Midden-Nederland – steeds op de rug gefilmd. In een razendsnelle montage doorlopen we haar dag: het opstaan, naar het werk fietsen, de toga aan en aan het eind van de dag: hockeyen, de schouwburg, het café en uiteindelijk ploft ze neer op haar bed. De boodschap: Utrecht hééft het, in Utrecht moet je als jonge advocaat zijn. Of zoals Janina Maduro van het Utrechtse kantoor Bosselaar & Strengers in het filmpje zegt: ‘Na een dag hard werken kun je binnen vijf minuten cultureel genieten in de stadsschouwburg of een van de filmhuizen.’
Else Loes Pasma van Wijn & Stael voegt daar aan toe: ‘Werken in Utrecht betekent verbondenheid met elkaar, topkwaliteit leveren, altijd met oog van de menselijke maat.’ En Anne Koopman (De Advocaten van Van Riet) zegt: ‘Werken in Utrecht betekent met plezier presteren op hoog niveau in een zakelijke omgeving.’ De video was eind december ruim tweeduizend keer via YouTube gedeeld.
De Telegraaf haalde er ook iets anders uit: op de Zuidas moet je níét zijn. Utrecht is leuker, gezelliger en je werkt er als jurist op een vergelijkbaar niveau. Het filmpje zou dát moeten uitstralen. Reden dat zes grote Utrechtse advocatenkantoren – De Advocaten van Van Riet, Bosselaar & Strengers, CMS, Wijn & Stael, Van Diepen Van der Kroef en Van Benthem & Keulen (waar Juliette Wareman in dienst is) eraan meewerkten.
Maar dat ‘Utrechtse advocaten strijden tegen de Zuidas’, dat steekt de kantoren. Zó was het niet bedoeld. Drie kantoren hebben dan ook weinig zin meer om uit te leggen wat wél de bedoeling was. Partner Wouter van Galen van De advocaten van Van Riet heeft er niets aan toe te voegen, laat hij weten. Bij Bosselaar & Strengers vinden ze dat een ander kantoor beter een reactie kan geven. Bij Van Diepen Van der Kroef is Camiel Beijer – die enkele seconden met naam en toenaam in het filmpje figureert met de uitspraak ‘Utrecht is net als de Dom: uitstijgen boven de rest’ – zelfs absoluut niet blij dat hierover wordt gebeld. Het enorme enthousiasme dat het filmpje uitstraalt, lijkt zo al snel verdampt.
Innovatieleider
Echter niet bij iedereen. Johan Koggink, directeur van Van Benthem & Keulen licht de achtergronden van de video graag toe. ‘Tijdens het Jonge Balie-congres in Utrecht – het is dan goede gewoonte dat kantoren zich afzonderlijk presenteren – kwam de vraag op: wat hebben we als Utrechtse kantoren eigenlijk gemeenschappelijk? We waren er toen snel uit: we moeten Utrecht sámen op de kaart zetten. De aantrekkelijkheid ervan tonen.’ Kogginks marketing manager Murk Vlietstra bedacht vervolgens het filmpje.
Vlietstra benaderde vijf advocatenkantoren in Utrecht die qua schaal en soort dienstverlening (de zakelijke markt) overeenkomen met Van Benthem & Keulen, en die daarmee tot de grootste van Utrecht behoren.
Het filmpje dat daaruit voortkomt, is een aardig succes. Koggink zegt ‘enorm verrast’ te zijn door het aantal clicks dat de video op internet heeft opgeleverd.
Veel mensen weten niet, zegt Koggink, dat de Europese Commissie de afgelopen jaren Utrecht twee keer heeft uitgeroepen tot de meest krachtige economische regio. ‘Van Europa welteverstaan, dus vóór Amsterdam. In 2017 eindigde Utrecht op de tweede plaats, na Londen. Dat beeld moesten we zien uit te dragen.’ Economisch krachtig wil in dit verband onder meer zeggen: innovatieleider en het hoogste percentage hoogopgeleiden vergeleken met andere steden en het laagste percentage laagopgeleiden. Koggink somt de sterke kanten van Utrecht op: ‘Het Utrecht Law College is er gevestigd, voor ambitieuze en excellente rechtenstudenten. Grote bedrijven als Nutricia en Bol.com zitten er, er is een life science park met veel aandacht voor biotech en health care, er is een bloeiende gaming industrie.’
Zuidas
Utrecht-promotie is één ding. De video is ook een recruitment-filmpje. Net als elders hebben de Utrechtse kantoren vacatures. Van Benthem & Keulen zoekt eind december zeven advocaten. Van Diepen Van der Kroef ook. Bij de andere kantoren die achter het filmpje staan, zoeken ze ook mensen: van advocaat-stagiairs tot medewerkers, van student-stagiairs tot ondersteunend personeel.
De roep van de Zuidas is bij deze mensen vaak sterk. Daar zitten kantoren van naam, partners van naam, de uitstraling is internationaal, daar wordt het grote geld verdiend. Utrecht is daarentegen een leuke studentenstad, maar de provincie begint er ook. Koggink: ‘We willen met de video laten zien dat Utrecht een aantrekkelijke stad is, een sterke bedrijvigheid kent én daardoor een alternatief voor onder andere de Zuidas vormt. Er is een schaarste aan talent. Je moet bij pas afgestudeerde juristen en jonge advocaten goed in beeld zijn. Dan moet je iets van de stad laten zien, maar ook hoe je als kantoor werkt. Ik kan niet spreken voor de andere vijf Utrechtse kantoren die hebben meegedaan, maar als je ons kantoor wilt vergelijken met de Zuidas-kantoren, zie je toch wel verschillen.’
Utrecht, zegt Koggink, is de uitdager: wij willen terrein veroveren. ‘Daarvoor hebben we enkele sterke troeven. Hier kun je snel zelfstandig werken, je krijgt een eigen zaak, een dossier van a tot z en dan kun je zelf aan de slag. Er is zeker begeleiding maar er is veel ruimte voor eigen initiatief. We bieden een goede work life-balance – het klinkt obligaat maar hier is het écht zo. Bij ons kantoor werken twee mensen aan hun proefschrift. Ik wil maar zeggen: we maken ruimte voor ontwikkeling, ook al gaat dat ten koste van uren die mensen in zaken kunnen steken.’
Internationaal zijn de Utrechtse kantoren ook, op hun manier. Zo is Bosselaar & Strengers aangesloten bij Multilaw, een internationale associatie van ruim tachtig onafhankelijke advocatenkantoren in honderd landen. Advocaten van Van Riet is aangesloten bij Consulegis, een wereldwijd netwerk van ruim veertig advocatenkantoren. Ook de praktijk van Van Benthem & Keulen wordt internationaler. Het kantoor sloot in 2017 een samenwerkingsovereenkomst met de advocatenkantoren Mills & Reeve (Verenigd Koninkrijk), Graf von Westphalen (Duitsland) en met Fidal, het grootste advocatenkantoor van Frankrijk. Van Benthem & Keulen maakt verder deel uit van SCG Legal, een netwerk van 148 advocatenkantoren in 82 landen. CMS zit al in 42 landen en heeft naast de vestiging in Utrecht (39 advocaten, fiscalisten en notarissen) een grotere vestiging aan de Zuidas (112 juridische professionals).
Knipoog
Dat laatste is voor Willem Hoorneman, managing partner van CMS, de reden om zich ‘verre te houden’ van de suggestie dat er een strijd zou zijn losgebrand tussen de Zuidas en Utrecht. ‘Aan de Zuidas zijn we groter, maar juist omdat we ook prominent in Utrecht zitten, wilden we met de video meedoen. Met een knipoog laten zien dat Utrecht gewoon een mooie stad is.’
Natuurlijk is er enige concurrentie met de Zuidas. ‘Amsterdam heeft een ongelooflijke aantrekkingskracht. Begrijpelijk, het ís ook mooi om er te wonen en werken. Maar omdat we er zelf zitten, zetten wij ons niet af tegen de Zuidas.’
Voor Hoorneman is het filmpje niet meer dan die knipoog. ‘We hebben in Utrecht een vacature voor een advocaat voor de insolventie- en ondernemingsrechtpraktijk. Maar van het filmpje verwacht ik weinig, dat zal niet het grote verschil maken.’
Een vervolg op de video komt er niet, zeggen Koggink en Hoorneman. Koggink: ‘Deze actie was eenmalig, er zijn geen verdere plannen voor samenwerking. Een presentatie voor studenten van je kantoor op je kantoor is toch het meest effectief.’
Beeld: Ronald Brokke
Dit artikel is ook verschenen in het Advocatenblad van januari 2018. De hele editie is hier te lezen.