‘Vandaag weer een nieuwe vlog! Het gaat dit keer over het vonnis dat ik zojuist binnen heb gekregen van de rechtbank. Ik ga het even lezen en vertel jullie zo wat er in staat. Hopelijk goed nieuws!’ In beeld is advocate Marcia Geerts van Advocatenkantoor Geerts in Oirschot. Sinds kort is ze actief aan het vloggen. Het kantoor heeft een eigen YouTube-kanaal en de vlogs zijn inmiddels opgepikt door De Ondernemer. Niet alleen is Marcia actief op YouTube, ook op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn is ze met haar kantoor te vinden. ‘Social media zijn hét middel van nu om mensen te bereiken en om je boodschap over te brengen,’ zegt ze. ‘Het is niet meer van deze tijd om in een statig pand met hoogpolig tapijt te wachten tot de klanten naar je toekomen. We leven in een snelle, moderne wereld en daar hoort vloggen ook bij.’
Ook Mariëlle Boezelman en Judith de Boer van Hertoghs advocaten zijn actief op sociale media. Precies vijf jaar geleden richtten ze vaklunch.nl op, een online platform waar ze wekelijks ontwikkelingen en ideeën uit hun praktijk delen met juridisch Nederland. Het platform bestaat bij de gratie van social media en ze werken dan ook consequent met LinkedIn, Twitter, Facebook en een app die te downloaden is. Mariëlle: ‘Het idee ontstond naar aanleiding van een workshop over social media, waar het thema “zichtbaarheid in de markt” centraal stond. Er waren destijds nog nauwelijks blogs voor en door advocaten, dus het was vernieuwend. Het voordeel van een blog is dat actualiteiten en ideeën kunnen worden verspreid op het moment dat het nog actueel is. Dat is een meerwaarde ten opzichte van tijdschriften met vakliteratuur. De vele reacties op onze blogs van advocaten, het Openbaar Ministerie, de Belastingdienst, de rechterlijke macht en (nieuwe) cliënten bewijzen ook wel dat het ons als advocaten zichtbaar maakt. Hoewel vaklunch.nl als een soort online vaktechnisch overleg met name gelezen wordt door vakgenoten, weten cliënten ons inmiddels ook te vinden via vaklunch.nl.’
Meerwaarde
De advocatuur en sociale media: anno 2018 is het nog geen vanzelfsprekende combi. Met name de wat oudere, gevestigde advocaat is doorgaans wat terughoudend als het op social media aankomt. Leonie van der Grinten, advocaat bij De Rooij & Van Wijk Advocaten en ook bekend als fervent blogster Meester Leonie, weet wel hoe dat komt. ‘Ik draai zelf pas vier jaar mee, maar ik denk dat je vroeger als advocaat veel meer achterover kon leunen. Dat het werk vanzelf naar je toe kwam. Tegenwoordig is er meer concurrentie en weten potentiële cliënten – door de komst van internet en social media – de weg naar de verschillende kantoren beter te vinden. Anno 2018 is het dus van belang om als advocaat zichtbaar te zijn en je te onderscheiden. Veel advocaten willen wel, maar weten niet waar te beginnen. Ik krijg vaak positieve reacties op mijn blogs van collega’s. Hoe begin je zo’n FB-pagina, vragen ze dan. En: hoe vaak moet je iets posten? Daarnaast wordt er gedacht dat het enorm veel tijd kost. Doordat je geen directe conversie hebt, je krijgt niet opeens enorm veel meer cliënten, beginnen veel advocaten er niet aan. En dat is zonde, want het levert je wel degelijk iets op.’
Leonie begon, net zoals de dames van Vaklunch, vijf jaar geleden met bloggen. Het leek haar vooral léúk, omdat ze van schrijven houdt. Ze had niet gedacht dat het haar zóveel zou brengen. Leonie: ‘Op feestjes kreeg ik dezelfde vragen die elke strafrechtadvocaat krijgt. Hoe kun je iemand verdedigen die iets strafbaars gedaan heeft, bijvoorbeeld. Ik dacht: waarom ga ik hier niet over bloggen? Dan kan ik antwoord geven op vragen die mensen hebben en zeggen: volg me maar. Dat is een stuk makkelijker. Het begon dus puur omdat ik er plezier in had om het te doen. Al snel kreeg ik aanvragen van studieverenigingen. Of ik lezingen wilde komen geven over bepaalde onderwerpen. Van daaruit kwam het dagvoorzitterschap en het spreken op grote evenementen. Inmiddels is dat een bron van inkomsten geworden en heb ik – naast mijn vier dagen in loondienst – één dag in de week vrijgemaakt voor dit soort activiteiten, als meester Leonie.’
Hoewel het bloggen voor de dames van Vaklunch aanvankelijk als een online vaktechnisch overleg met vakgenoten begon, halen ook zij veel meer uit hun zichtbaarheid. ‘Social media zijn een goede manier om ons zakelijke netwerk uit te breiden,’ legt Mariëlle uit. ‘Daar zitten potentiële doorverwijzers tussen, potentiële cliënten of zelfs potentiële collega’s.’
Zij denkt dat de advocaten die niet actief zijn op social media er mogelijk geen meerwaarde in zien. ‘Het idee dat je kennis die je normaal gesproken verkoopt via social media “gratis” deelt zou daarin een rol kunnen spelen. Wij geloven echter dat het hebben van kennis niet meer de meerwaarde is van een advocaat. Via de computer kun je tegenwoordig namelijk ook heel veel juridische kennis opdoen. De meerwaarde van een advocaat zit ’m juist in de toepassing van kennis op de specifieke zaak. Kennis wordt dan gebruikt als een tool om een zo goed mogelijk resultaat voor de cliënt te behalen. Om dat te doen moet je je cliënt – een bedrijf of een persoon – goed leren kennen om de beste strategie voor hem of haar te bepalen. Het delen van “gratis” kennis via social media is wat ons betreft dus juist een goede manier om meer naamsbekendheid voor ons kantoor te creëren.’
Gedragsregels
Goed, social media dus. Maar waar hebben we het dan eigenlijk over? De meest gangbare kanalen zijn Facebook, Twitter en Instagram. Daarnaast is er LinkedIn, een zakelijk kanaal. En YouTube, om online video’s te delen, zoals de dames van Advocatenkantoor Geerts doen. Wat deel je waar en hoe vaak?
Marcia Geerts is zoals gezegd op alle kanalen actief. ‘Je bereikt een breder publiek en komt in contact met mensen die je normaal gesproken niet tegenkomt,’ zegt ze. ‘Op Facebook bijvoorbeeld volgen oud-klasgenoten mij. Ze zien wat voor werk ik tegenwoordig doe en door veel te posten blijft mijn kantoor op hun netvlies staan. Als ze een advocaat nodig hebben dan komen ze sneller naar mij of ze verwijzen vrienden en kennissen door. Die vrienden gaan je ook volgen en verwijzen vervolgens op hun beurt weer mensen naar je door. Zo krijg je een sneeuwbaleffect. Met “gewone” reclame bereik je dat niet. Door gebruik van social media maak je jezelf zichtbaar. Door de inhoud van de post persoonlijk en makkelijk leesbaar te maken, maak je de gang naar een advocaat laagdrempeliger.’ Dat laatste is voor Marcia belangrijk. ‘Mensen voelen nog steeds een bepaalde afstand tussen advocaten en de maatschappij, daardoor kan het “eng” zijn om een advocaat te benaderen. Dat wil je natuurlijk niet. Door Facebook, en andere social media kanalen, kun je de drempel verlagen.’
De diverse kanalen vereisen wel een andere aanpak volgens Geerts. ‘Op LinkedIn is het allemaal wat zakelijker, dus daar houd ik in mijn posts ook rekening mee. Ik deel daar meer serieuze, zakelijke berichten terwijl ik op Instagram ook leuke foto’s van mij en mijn collega’s plaats.’ Bang dat ze alleen een jong publiek bereikt met het vloggen – dat doorgaans alleen door tieners wordt bekeken – is ze niet. ‘Wij gaan gewoon met onze tijd mee. Doordat wij de eerste advocaten zijn die zijn gaan vloggen, krijg je naamsbekendheid. Zo zaten we bijvoorbeeld in een uitzending van Editie NL dat over vloggende advocaten ging. En De Ondernemer heeft onze vlogs inmiddels ook opgepikt. Je bereikt dan dus wel degelijk een relevante doelgroep met vloggen én je krijgt veel exposure. Daarbij geef je het beroep van advocaat met vloggen een gezicht. Mensen weten met wie ze zakendoen, wie ze hun belangen laten behartigen. Door het vloggen geef je ze daar een beeld van. Dat verlaagt vervolgens de drempel om jou als advocaat te kiezen.’
Ook de dames van Vaklunch zijn zich bewust van wát en hoe ze iets posten. ‘Wij proberen onze blogs over ontwikkelingen in onze praktijk zo begrijpelijk mogelijk te houden voor iedereen,’ zegt Mariëlle. ‘In de praktijk blijkt namelijk dat “leken” onze blogs ook lezen. Via zoekmachines als Google komen zij op onze site terecht en het komt voor dat zij naar aanleiding daarvan contact met ons opnemen. Dat geldt ook voor de mensen die ons volgen via de social media kanalen. Wij zijn met name actief op Facebook en LinkedIn. Dat laatste is bij uitstek geschikt om de kennis die wij delen op vaklunch.nl in een groot zakelijk netwerk te verspreiden. Een platform als Instagram is voor ons minder geschikt om de simpele reden dat wij – anders dan Instagram – niet met beeldmateriaal werken.’
Of het hun leven beheerst? Marcia Geerts zegt van niet, maar weet uit haar hoofd hoeveel volgers zij op elk social media kanaal heeft. Lachend: ‘Het is werk voor mij. Ik geloof in de kracht van de herhaling dus zoek elke dag originele manieren om mijn kantoor onder de aandacht te brengen. Zo had ik voorbeeld mijn eerste grote klant via Twitter. Hij was werkzaam op de HR-afdeling van een groot bedrijf. Dit bedrijf is nu ook een cliënt van mij. Zo kan het balletje rollen. Ik vind het dus niet erg om er dagelijks mee bezig te zijn, het is onderdeel van je marketing.’
Meester Leonie voelt de druk wel degelijk, zeker als ze tijdje niets op social media heeft geplaatst. ‘Kom op Leo,’ denk ik dan bij mezelf. ‘Je bent hiermee begonnen, dan moet je wel frequent blogs blijven plaatsen. Je 35.000 volgers volgen je niet voor niets.’ Postte ze in het eerste jaar elke dag een blog, inmiddels is dat één keer per week. ‘En als ik op vakantie ben dan ben ik bewust twee weken offline.’
Daarnaast is ze heel voorzichtig met wat ze wel en niet op social media plaatst. ‘Ik ben me bewust van de gedragsregels,’ zegt ze. ‘Over mijn eigen zaken en cliënten schrijf ik niets in mijn blogs. Ik probeer in z’n algemeenheid tekst en uitleg te geven over het strafrecht en het werk van een strafrechtadvocaat. Wat is het verschil tussen moord en doodslag? Is levenslang wel levenslang? Hoe ziet een gemiddelde dag eruit in het leven van een strafrechtadvocaat? Straffen Nederlandse rechters echt zo mild? Dat soort dingen. Dat ik op Instagram een foto plaats van de Rechtbank Den Bosch met de mededeling dat ik straks een MK heb, vind ik niet in strijd met mijn vertrouwelijkheid. Dat zou natuurlijk anders zijn als ik de ins en outs ga vertellen over die zaak, maar daar blijf ik verre van. Van mijn volgers krijg ik regelmatig te horen dat ze door mij te volgen een heel ander, positiever beeld hebben gekregen van het strafrecht en de strafrechtadvocatuur. Dat is dan toch alleen maar toe te juichen?’
Ook Marcia Geerts is zich er terdege van bewust dat ze als advocaat een eed heeft afgelegd en daardoor gebonden is aan gedragsregels waaronder de geheimhouding. ‘Je kunt niet te veel details prijsgeven. Natuurlijk let ik er altijd op dat wat ik post niet tot een cliënt te herleiden is, maar weet je: dat is helemaal niet zo lastig als het lijkt. Veel mensen delen hun hele privéleven op social media, maar dat betekent niet dat er geen andere optie is: namelijk het delen van welbewuste informatie. Dat laatste doe ik, met veel plezier.’
We zien Marcia op haar kantoor. Quasinonchalant leunt ze tegen een dossierkast. ‘Vandaag een extra vlog over hashtag Me Too. Dat is op dit moment volop in het nieuws. In deze vlog ga ik werkgevers advies geven over hoe ze hiermee om kunnen gaan, mochten ze aansprakelijk gesteld worden. Dus daar gaan we het vandaag over hebben!’
Deze bedrijfstakken zijn het actiefst op social media
- Uitgeverijen, film, radio en televisie 90%;
- Reisorganisaties 88%;
- Reclamewezen en marktonderzoek 85%.
Van de bedrijfstak ‘Juridisch en managementadvies’ is 72% actief op social media.
Bron: CBS.
Beeld: Erik van der Burgt
Dit artikel is ook verschenen in het Advocatenblad van februari 2018. De hele editie is hier te lezen.