‘Met dit systeem zorgen we ervoor dat geheimhouders veilig op verschillende manieren met elkaar en met hun cliënten kunnen communiceren,’ zegt Schuurman tegen Dagblad van het Noorden. ‘Onderschepte berichten zijn niet leesbaar of niet te horen. Door precies te zeggen aan het Openbaar Ministerie wie er gebruik van maakt, en het exclusief aan te bieden aan wettelijke geheimhouders, creëren we een waarborg voor wat wettelijk is vastgelegd: dat we niet afgeluisterd mogen worden. Nu zorgen we ervoor dat dit ook niet meer ‘per ongeluk’ kan gebeuren.’
Kraken
Volgens Schuurman zouden de telefoons niet te kraken zijn, tenzij een gebruiker vrijwillig zijn persoonlijke versleutelingscode afstaat. De initiatienemer zette een aparte BV op voor dit project. De wachtwoorden en encryptiecodes zijn niet toegankelijk voor het bedrijf. ‘Niemand kan dus de communicatie van de geheimhouder inzien zónder de medewerking van die geheimhouder,’ zegt Schuurman.
Encryptie-apps zoals Wire of Threema volstaan volgens de advocaat niet, ‘omdat die ook zijn opengesteld voor andere gebruikers dan alleen geheimhouders, de versleuteling centraal geregeld wordt en niet onder controle is van de gebruiker zelf en vaak niet uniek.’ Ook de algemene versleuteling van PGP-telefoons, waarmee de onderwereld veilig dacht te communiceren, werd gekraakt. ‘Dit zijn ook PGP-telefoons, maar met een persoonlijke versleuteling,’ vertelt Schuurman aan het Advocatenblad. ‘Daardoor zijn deze moeilijker om te hacken.’
De nieuwe Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten is niet de directe aanleiding voor de anti-afluistertelefoons te lanceren. ‘Het maakt de noodzaak wel groter. Helaas is gebleken dat ook mensen bij de overheid zich niet altijd aan de regels houden, zegt Schuurman. ‘Geheimhouders hebben hun eigen verantwoordelijk hun zaakjes goed te regelen. We willen veilig en netjes kunnen communiceren, zonder zweem van schimmigheid.’
Gebruik
De eerste advocaten nemen aanstaande vrijdag de speciale telefoons in gebruik. Vanaf volgende week maandag is de dienst voor alle advocaten beschikbaar. Schuurman vertelt dat de telefoon en het abonnement ongeveer 2000 euro per jaar gaan kosten. Daarvoor kunnen advocaten zoveel bellen en mailen als ze willen, ook in het buitenland.
Het Openbaar Ministerie en de NOvA krijgen een lijst met gebruikers. Zodra vanuit de orde of justitie een signaal komt van misbruik, zegt Schuurman de dienstverlening aan die advocaat direct te stoppen. ‘De advocaat moet vervolgens zelf met het Openbaar Ministerie of de Orde uitvechten of dit terecht is of niet.’
Laatst bijgewerkt 17.00