Het gaat daarbij met name om ondersteunende functies. Daarentegen leveren nieuwe digitale ontwikkelingen ook weer extra of nieuwe functies op, waardoor er meer vraag zal komen naar bijvoorbeeld softwareontwikkelaars en data analisten. De ontwikkelingen brengen echter ook onzekerheid met zich mee, waardoor het lastig kan zijn een kantoorstrategie voor de langere termijn uit te stippelen. Momenteel maakt 48 procent van de Britse kantoren al gebruik van AI en is 41 procent van plan dit op korte termijn te doen.
Flexwerk
Het onderzoek meldt ook dat flexwerken inmiddels is ingeburgerd in de Britse advocatuur. Zo’n 97 procent van de kantoren staat toe dat medewerkers weleens thuiswerken en 82 procent biedt daartoe ook de benodigde handvatten. Daarnaast werkt 42 procent van de kantoren met flexibele werkplekken. Het voornaamste doel van deze maatregelen is efficiënt werken. Ook meer samenwerken en interactie blijkt belangrijk. Team management en het opslaan van (papieren) dossiers zijn daarbij volgens de kantoren de grootste uitdagingen.
Het rapport is de zesde in een reeks jaarverslagen over het gebruik van onroerend goed door advocatenkantoren in Londen. In elk rapport worden de jaarlijkse trends weergegeven.